tisdag 28 oktober 2008

Tyresö Närradio 91,4 och Åke Sandin i mitt hjärta

När jag började med politiken för åtta år sedan fick jag lära känna en underbar människa som har en speciell plats i mitt hjärta. Denna engagerade, belästa, beresta och väldigt roliga människa heter Åke Sandin. Han har arbetat träget och oförtrutet med Tyresö Närradio 91,4 i deccennier, han har intervjuat nästan alla Tyresöbor känns det som, han har gjort radio, radio, radio.

Han "bjöd in" mig utan prut när jag var ny i den speciella sfären som ju politiken är och intervjuade mig och lät mig intervjua honom. Jag fick förtroendet att göra egna program och äran att få vara med som bisittare flera gånger. Jag tror inte att han någonsin kommer att förstå vad det betyder och har betytt för mitt självförtroende och verkligen också för min inställning till radio som fenomen.

Jag satt med i styrelsen under några år, ganska turbulenta internt. Tror aldrig jag förut varit utsatt för ett sådant misstycke eller kanske rent av hat utan att jag visste varför från en för mig helt främmande individ. Fortfarande kan jag inte förklara varför jag framkallande sådan aversion från den dåvarande ordföranden förutom möjligen att jag var medlem i folkpartiet. Trots det så lyckades jag få fram de vägskyltar vid kommunens tre stora infartsvägar som nu står på plats som aviserar radiokanalens frekvens, med benäget bistånd från resten av styrelsen.

Jag kommer aldrig att glömma hur dåligt Åke mådde å mina vägnar, jag kommer ALDRIG att förlåta dåvarande ordföranden för att han utsatte Åke för det. För min egen del så kunde jag inte riktigt ta åt mig, jag hade ju inget otalt med honom, varför hata någon som man inte har någon som helst relation till? Men funnes det ett helvete så skulle jag önska den personen dit, bara för att han fick Åke att må så dåligt. Bad person, bad karma, you will get it back!

Kommunen borde använda vår fina radiokanal mer. Det som ska komma så snart som det går är att jag intervjuar Berit Assarsson och Peter Holck om hur vi klarar krishanteringen i kommunen. Det är av stort allmänintresse att medborgarna får höra vad som händer när allt är utslaget i kommunikationsväg till exempel. Berit är positiv, det är bara bokning av intervjutid, så kör vi!

Åke Sandin och 91,4 i mitt hjärta.

Inga kommentarer: