lördag 25 oktober 2008

Indien - here I come?

Tidigt i våras fick Tyresö kommun besök av ett antal indiska kvinnliga politiker som skulle se hur det politiska systemet fungerar i Sverige. Jag och Berit Assarsson, kommunstyrelsens ordförande, berättade om hur vi upplever våra arbeten och våra roller. Sedan åt vi lunch tillsammans. Sala Ida stod för detta besök. Jag blev mycket berörd av detta korta besök, kvinnorna arbetade politisk under svåra förhållanden, med en hotbild och ibland med livet som insats.

Idag har jag pratat med Anna på Sala Ida som frågade om jag kan tänka mig att åka till Indien och vara med på work-shops i mitten på november. De behöver ha med sig någon engagerad person som brinner för detta och som de kvinnliga politikerna på plats kan relatera till. Jag är så otroligt hedrad och jag vill absolut åka! Det tarvar ganska mycket omstuvning och avbokningar av kalendern men jag tycker att detta är en chans på miljonen. Jag har ofta tänk på de där modiga kvinnorna och undrat om jag någonsin kommer att få återse dem. Är helt tagen. Hoppas verkligen att det blir av.

Sara och Emilie ska på maskerad. De är på väg hem med maskeradklädslar. Spännande. De är så vackra och duktiga på att sminka sig så det ska bli kul att se.

Inga kommentarer: