tisdag 28 oktober 2008

Annas baby ungdomscaféet

Nu ska jag berätta om upphov och idéer. Olle sa till mig igår kväll när jag satt och hetsade upp mig för socialdemokraterna i Tyresös totalt oschyssta taktik att ta på sig ungdomscaféet som deras: "Vi vanliga människor bryr oss inte om varifrån idéerna kommer, bara de blir genomförda och löften hålls. Vi orkar inte med det där politiska käbblet."

Jag är en naiv och tillitsfull person. Eller har åtminstone varit. Men nu måste jag ändra ingångsläge i min kommunikation med oppositionen. Det duger inte att för tusende gången se mina idéer hamna som motion från sossarna. Jag småpratar aningslöst med "trevliga" socialdemokrater om att jag håller på att driva den eller den frågan i alliansen. Någon månad senare presenteras det som en idé från (s).

Denna gången har man dock gått långt över hederns gränser. Jag började arbeta med kommunens chefstjänstemän och med alliansen redan 2004 för att vi skulle ha någon form av ungdomscafé gärna med tillgång till internet. Problemet har hela tiden varit var man skulle lokalisera detta café. Det fick ju inte ligga alltför avsides. Detta problem löstes när vi hade ombyggnationen av Nyboda klar. Visst har det tagit tid. Men bättre sent än aldrig. Döm då om min förvåning när den socialdemokratiska tidningen hämningslöst och totalt lögnaktigt skriver "I september 2006 biföll den borgerliga majoriteten socialdemokraternas motion om att kommunen skulle ta initiativ till ett ungdomscafé för äldre ungdomar i Tyresö".
Vi biföll för att det var renhårigt att inte avslå en motion vars innehåll redan arbetades med!

OK. OK! Jag tar på mig det totalt korkade att inte marknadsföra tidigare och bättre och framför allt: Offentligt! Skadan är redan skedd. Alla Tyresöbor tycker nu att: Tänk så bra de är, de där socialdemokraterna!" Olle har rätt i att ingen "vanlig" dödlig vill ha politiskt käbbel om vem som kläckte idén. Men det har varit så viktigt för mig att caféet skulle förverkligas och när det väl gör det så är det klart att det svider lite att glädjen över dess tillkomst inte riktas åt alliansens och folkpartiets håll.

Så där, nu fick jag ur mig lite ånga. Det är bara att ta nya tag och bli bättre på att föra ut tankar om hur jag och vi vill förbättra Tyresö. I ett tidigt skede!

1 kommentar:

LassE sa...

Ta ett djupt andetag Anna. Sanningen brukar komma fram, oavsett vem som står för lögnen.
Kämpa på