tisdag 28 oktober 2008

Servicecentret i Tyresö Kommun

Det finns eller kanske har funnits en ådra i svenskars inre att service är något fult. Man likställer service med servilitet och att man förlorar integriteten för att man vill vara snabb, trevlig och inriktad på att ge en gäst eller kund ett gott omhändertagande. Ligger det kvar från tider när man stod och bockade för överheten med hatten i handen? På den tiden när överheten kanske var källa för den enda utkomsten man hade? På den tiden när överheten kunde begå grova övergrepp mot sina underordnade? Nog är det väl därifrån det härstammar. Men - idag är läget inte riktigt så.

Jag arbetade många år som resebyråtjänsteman och det bästa jag visste var att ge människor god service med ett leende på läpparna. Med oinskränkt integritet och huvudet högt och inte svassande. När någon riktigt knepig kund kom in eller när det strulat till sig med biljetterna på SJ Resebyrå på Karlavägen så skickade chefen fram mig. Vi hade de flesta hyresgäster i Garnisonen som kunder, där fanns allt från Socialstyrelsen till FOA och Försvarets materielverk. Att vara inriktad på att lösa kunders problem är inte att vara underdånig. Vill man att kunderna kommer tillbaka så måste man visa att man vill deras bästa. Varför arbeta med människor och interaktion om man inte vill det? Om man vill sitta i en grotta för sig själv och vara sur och grinig på alla levande varelser så är det väl där man bör hålla sig? Vänlighet ger så otroligt mycket mer tillbaka än avoghet. Du som känner dig avog - ta inte ut det på din omgivning! Eller gör det men berätta varför! (Tror att jag måste skriva till det så att jag inte blir mosad av mina familjemedlemmar! :-) Nej, jag ÄR inget helgon!)

Denna långa inledning syftar till ett fantasiskt fenomen som Tyresö kommun nu har haft i snart ett år: Vårt fina servicecenter med dess underbara generalister. (Generalist betyder att man är kunnig på många olika områden och det underlättar att vara generalist i möten med medborgarna som ju ofta har allt mellan himmel och jord som de vill ha svar på.)

De som är anställda där är fantastiskt trevliga, vänliga och omtänksamma och det finns inte ett problem som inte går att lösa! De är handplockade för dessa sina egenskaper. Jag är fylld av förundran och beundran och hoppas att de mäktar med att behålla sin underbara attityd. Det finns gott om människor som INTE är så roliga att ha att göra med och som kan mala ner de mest tålmodiga. Det verkar som om personalen klarar av att hantera även de mest besvärliga individer och situationer.

Här är min eloge till er alla på Servicecentret i Tyresö Kommun, stoooor kram och tack för att ni finns! Alla anställda i Tyresö kommun borde gå på kurs hos er!

Inga kommentarer: