söndag 26 oktober 2008

Mardröm om att Olle dejtade andra

Usch, jag drömde en mardröm (alltså en dröm om något ytterligt obehagligt som man absolut inte vill ska hända) om att Olle och jag hade kommit överens om att börja dejta andra. Känslan var vidrig och jag blev svartsjuk på en gång.

Efter ett halvt liv ihop i ett stormigt och passionerat äktenskap där jag skickat in begäran om skilsmässa tre gånger (som sedan rann ut i sanden eftersom vi hade barn under arton år och då ska man vänta i sex månader innan skilsmässan träder i kraft) och där hela min devis om frihet har varit att passar det inte så är det bara att gå, gällande båda av oss, så kändes det inte alls bra.

Olle är mitt livs kärlek. Ändå vet jag inte om vi kommer att åldras under samma tak. Vi äger inte varandra. Vad som helst kan hända. Vi ska så sakterliga börja anpassa oss till ett liv med bara varandra, något vi inte har haft på tjugotre år. Kanske måste jag i framtiden stå ut med att se Olle vara kär i en annan kvinna. Det är att vara realist. Och det tycker jag att alla människor borde vara. Skulle aldrig igla mig fast vid någon, aldrig i livet!

Men drömmen visade att jag kanske inte kommer att tycka att det är helt lätt om det händer. Kärlek är ett mycket märkligt fenomen. Precis som hat. Återkommer om detta.

Inga kommentarer: