fredag 13 mars 2009

Givande dagar

Budgetberedningen igår gällde Barn- och utbildning och sammanfattning. Har fått både den och socialförvaltningens presentationer så att vi kan dra dem i kommunföreningen vid tillfälle. Vi slutade lite tidigare så att jag hann hem till hundarna innan lunchträff med engagerat nytillskott till gruppen. Inspirerande och tänkvärt. Tillbaka till plan sex för att kolla inkommen post och mail. Hem en sväng och sedan till Prinsvillan med mina stora nioarmade ljusstakar i baksätet på bilen, hade lovat Ann att ta med dem så att dukningen blev enhetlig.

Vitryssarna hade haft en fantastisk vecka ordnad av Ann och Ossian. Vi åt och Leif och co spelade och Ann sjöng så att vi hade allsång med Taubelåtar. Vi skrev på avtal om samarbete i framtiden som fotograferades. Jag ställde bilen så att jag kunde ta ett glas vin och en nubbe. De vitryska kvinnorna var mycket rara och vi bondade och de tyckte att de var synd att jag inte åker med om några veckor när det går en Tyresödelegation till dem. En trevlig afton men jag stupade i säng igen, vi slutade tidigt eftersom de skulle upp fem på morgonen för att hinna med sitt plan.

Vaknade sex imorse, pigg som en mört och det slutade med att jag tog en promenad till Prinsvillan för att ta min bil till centrum. En fin promenad i solens sken. Halv nio var jag på väg till centrum och parkerade för dagen. Köpte blommor och krukor och fixade med dem för att kunna ge bort till ställena vi skulle till under dagen. Karin Pilsäter skulle hämta mig för färd till Trollbäcken och besök på ett familjehem. Väl där så väntade chefstjänsteman och sekreterare. Huset var oerhört rymligt och nyrenoverat. Paret som hade familjehemmet var mycket sympatiska och engagerade. Det var lärorikt även för mig. Alla folkpartiets riksdagsledamöter ska ut på studiebesök i sina hemlän för att kolla in olika familjehemsboenden och samla fakta som sedan ska sammanställas till en rapport som kommer till hösten.

Vi åkte vidare till Villa Viktoria som är ett boende för ensamkommande flykting(barn)ungdomar. Tyresö har sex platser till skillnad från andra kommuner som har avtal om antal barn per år. Detta bör poängteras. Jag är stolt över att vi valde antal platser istället. Efter Villa Viktoria åkte vi till Kumla herrgård för lunch och det blev jag, Olle som är vice ordförande i Näringslivsbolaget, Anita som är vår förvaltningschef samt Karin. Det blev ett intressant samtal om barnens villkor, en eventuell framtida kommunal chat för barn som inte mår bra samt en del om företagarnas villkor.

Avslutningsvis åkte vi till Fontana food där Frixos Papadopoulou tog emot. Hans historia är helt otrolig, han kom till Sverige i mitten på sjuttiotalet för att bara vara på besök en vecka. Han hade förlorat allt på Cypern, företag, hem och bilar. Istället för en kort vistelse så blev han kvar med sin familj. Han fick permanent uppehållstillstånd på fyrtiofem dagar. Man ville att han skulle studera men han ville jobba så han ordnade själv jobb på SAS som svetsare. Sedan började han importera juicer. Han åkte omkring i en Saab 99 som han tagit bort alla säten i förutom förarsätet och levererade i länet. Sedan började han inse att det inte fanns någon vettig olja så då tog han hit olivolja, oliver och fårost. Och så har det fortsatt. Han har byggt ut sin fastighet tre gånger för att få större lager och plats för lastbilar med mera.

Han började med att berätta att vi borde ha infört euron för länge sedan i Sverige. Han förlorar nu enorma summor på den svaga kronan och tycker att det är skandal att vi inte infört euron. Frixos är en mycket intressant person att prata med. Han tycker mycket om Sverige och Tyresö. Hans barn har vuxit upp här. Han kommer bara att bo på vinterhalvåret på Cypern, han vill vistas i Sverige och känner sig hemma här också. "Det är ordning och reda här", sa han. Men han poängterade precis som Olle gjort under lunchen med Karin hur problematiskt det är för små företag att klara sig på grund av svåra regler. Det var en mycket bra avslutning på dagen att få träffa denna fantastiske man. Karin körde tillbaka mig till centrum och sedan skildes vi åt för denna gång.

Jag handlade lite på ICA och åkte sedan hem till glada hundar. Jag var väldigt trött. Pratade med Eva. Allt var bra med henne och Nisse men hon pluggar till lärare och har tentor hela tiden. Olle ringde och sa att han och Staffan skulle komma hem och äta middag och sedan tänkte de basta. Jag känner mig för kulen för det så jag hänger hemma, ska snart gå och lägga mig. Facebook har börjat med ny lay-out som känns lite ovan. Statusupdates har ändrats till: "Vad tänker du på?" istället för: "Anna is..." och det tar tid att vänja sig vid sådant. fastän det inte borde vara några problem. Märkligt vad man vänjer sig vid vissa fenomen.
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Inga kommentarer: