fredag 20 mars 2009

Bygg och riv - riv och bygg

Igår kväll var kommunfullmäktige en lugn och kort tillställning. Kände mig nära till tårarna mest hela tiden, är så ledsen. Ironiskt nog är det Martin opp.råd och Mattias gruppledare för (s) i socialnämnden som är de som är snällast och omtänksammast mot mig. Pratade för tyst i micken när jag skulle säga något om icke verkställda beslut så att alla ropade "Vi hör dig inte, Anna". Patetiskt.

Per mail hade det kommit att Nyamko och Erik skulle ha en debattartikel i DN om att riva och bygga nytt för integrationens skull i utanförskapsområdena. Tanken är god men hur ska det implementeras? Ser framför mig en enorm omdaning av de bostadsområden som det gäller som kommer att ta tid och kosta mycket pengar. Kostnaden är verkligen en marginell fråga i det stora hela, det är mest det praktiska, vem ska betala när processen är igång? Vi får alla betala ett stort pris för att vi har människor i utanförskap. Men det är faktiskt mest tiden jag oroar mig för. Detta borde ske nu eller allra helst igår. Så hur får man igång detta så snart som möjligt? Jag tror mycket på denna idé.

Det krävs kraft och mod för att riva och bygga nytt. Medan jag skriver detta skakar golvet och marken under mina fötter när det urberget huset står på sprängs för att lämna plats åt rör som ska leda vatten till huset och avlopp från. Det är skrämmande att göra så mot berget och den miljö som inte förändrats på tusentals år. Men det måste göras.

Jag och Mats "La" ska träffas om en stund och försöka prata ihop oss om kommunföreningen och framtiden.

I eftermiddag kommer Emilie förbi för att hämta vårjackor och kappor.

Ikväll ska vi samlas ett gäng på Kajsa Warg för att laga mat ihop, en femtioårspresent till en kompis som visserligen är väldigt dyr per person men som förhoppningsvis ger en oförglömlig upplevelse för alla deltagande.

Imorgon är det förbundsårsmöte för Stockholms län och på söndag ska jag vara med på vikinglinebåt hela dagen för planeringskonferens med HBT-liberaler.

Solen borta för denna gång. Ska försöka lägga in länkar till bloggvänner nu.

1 kommentar:

Norpan sa...

Du lyckades! Jag har lagt upp dig på min blogg också.

Ses!