måndag 30 mars 2009

Cocktaildamerna

På lördagskvällen var det dags för cocktailparty med Annika och hennes gäng. Vi samlades hos hennes väninna som bor i en underbar lägenhet i ett gammalt hus på Kvarngatan på Söder. Man kom in till en liten innergård och sedan var det flera portar med trätrappor upp till ett par våningar vardera. En väldigt trevlig liten bostadsrättsförening, skulle inte ha något emot att bo där själv.

Väninnan hade gjort ett digert buffébord med massor av godsaker, bland annat hemmagjord sushi, brödpinnar med proscuttio, oströra, räkbollar, kycklingspett och mycket mer. När alla kommit började så cocktailprovningen. Alla skulle göra en cocktail till alla närvarande och sedan skulle värdinnorna utvärdera. Vi var nio men skulle ha varit tolv. Det betydde att alla skulle göra nio drinkar av en sort som de gillade. Det betydde också att alla som var där skulle dricka sju cocktails vardera eftersom värdinnorna inte behövde göra någon. Det var väldigt trevligt och jag slås alltid, varje gång jag är i sällskap av ett gäng kvinnor, över den styrka som kvinnor har och vilka historier över sina levernen som jag får höra, helt fascinerande!

Jag gjorde Tyresö margaritan som Olle uppfunnit och hade med receptet: Gör en margarita straight up på vit tequila, triple sec och citron. Häll på Orangina. Jätte gott! OBS! Det MÅSTE vara Orangina, dvs. de där små apelsinformade flaskorna med läsk med fruktkött i. Allt ska vara iskallt, så i med is och en citronskiva också.

Jag tog bussen 01.25 från Gullmarsplan och släntrade sakta hem i natten från Tyresö skola, det gick otroligt långsamt eftersom jag var så otroligt trött. Nej, jag hade varit väldigt försiktig med tuppsvansarna, flera sippade jag bara på. Så det var verkligen beroende på trötthet. Var hemma 02.30 cirka och stupade i säng. Fick en idé om att bilda ett nätverk av cocktaildamer som samlas några gånger om året och gör goda drinkar åt varandra...

Inga kommentarer: