tisdag 24 mars 2009

AIDS-gala på Berns ordnad av Tyresö FF

Måndagen började jobbigt för pappa mår så dåligt. Sedan åkte jag till kommunhuset för att skriva på ett omhändertagande. Ringde Mats Fält eftersom vi skulle ha en jobblunch med våra motsvarigheter i Haninga, det vill säga ordförande för socialnämnden samt ordförande för barn-och utbildningsnämnden.

Han kom och hämtade nere vid gamla Nordea och så åkte vi till Kumla herrgård. Vi pratade mest om samordningsförbund och hur politiken styr verksamheter och därför kan inte verksamheter stänga ute politikerna. (Mer om detta diffusa senare)

Blev erbjuden två biljetter till Persbrandt på Stadsteatern av en väninna. Återigen slog det slint och jag tackade ja. Efter att ha kollat i min kalender syntes bara villägareföreningens årsmöte så jag tackade ja. Men vad jag hade glömt var att vi har alliansgrupp ikväll, tisdag. Rörigt! Men det tänkte jag inte på då. Tänkte bara på hur trevligt det är att få gå på teater...

Hem till hundarna. Vid fem samlades vi tre par hemma hos oss på Violstigen och drack ur en magnumflaska champagne. Olle hade förbeställt en taxi så att vi kunde susa in till Berns exakt på tid till insläppet 18.30. Det var välgörenhetsmiddag för sydafrikas barn och mot AIDS. Det kom en underbar kör som sjöng helt gudomligt. De hade på sig sina skoluniformer som de är mycket stolta över. Barnen och ungdomarna får ofta gå två timmar till och två timmar från sin skola som de är så glada att få gå i. De kommer hem till vattenhämtning och elduppgörning för att kunna laga mat och ofta har de inga vuxna som finns kvar i livet omkring sig eftersom de alla dött av AIDS. Tänk om denna glädje för kunskapsinhämtning funnes i detta land? Men det är förvisso inte en bristvara här. I Sydafrika är det inte allom givet att få gå i skola överhuvudtaget.

Maten var OK. Allt var OK. Men jag är så trött. Vi tog taxi hem igen och satt tillsammans med Marie och Peter från Oskarshamn (de är helt fantastiska, de hade åkt hela vägen hit för detta event, sov över på Prinsvillan för att vi ännu inte fått ordning på tjejernas gamla sovrum, och sedan åkte de hem på tisdags morgon.) Det mesta vi pratade om gällde företagande och jobb. Jag stupade i säng, klockan var faktiskt nästan två på natten när Olle gjorde sällskap med Peter och Marie till vandrarhemmet. Jag borde ha promenerat med för min fysionomis skull. Men jag ville bara lägga mig.

Inga kommentarer: