måndag 16 mars 2009

Årsmöten varje helg

Alla som är aktiva i föreningar vet att denna årstid rymmer årsmöten efter årsmöten. Ända fram till maj om det vill sig illa.

HBT-liberalers årsmöte var en trevlig tillställning om än lite seg, tycker alltid att man ska hålla utsatta tider, men det är kanske bara jag som är lite petig med sådant. Philip var årsmötesordförande och charmade och fick till en allmänt god stämning. Karin Pilsäter var årsmötestalare och hon berättade mycket intressant om hur det gick till med partnerskapslagen och hur partiernas motstånd såg ut för bara tio år sedan. Hon kunde namnge dem som röstat emot i vårt eget parti och det var väl inte personer som man blev direkt förvånad över. Hon hade arbetat aktivt med dessa frågor "av en ren slump" som hon sa. Men med stort engagemang.

Sedan åt vi mat som ordnats av Lisbeth och det fanns även vin och öl för en ringa slant.
Det blev en intressant diskussion om asexualitet som är ett begrepp som borde tas på allvar. Människor som av olika anledningar inte är intresserade av sex eller har någon drift. I ett samhälle där vi är omgivna av sex i alla möjliga former så måste det kännas otroligt jobbigt. Som att vara utan matlust medan alla bara äter och ser på matprogram och läser kokböcker.
Innan mötet var Olle och jag hos pappa Clive som behövde hjälp med sitt nätverk som lagt av. Han mår inte bra alls och jag blev förtvivlad. Han erbjöd mig te flera gånger. Jag avböjde. Till sist stod jag inte ut längre utan bad om en whiskey! Mitt på dagen och innan ett årsmöte! Men det var strictly medicinal. Jag mådde mentalt så oerhört dåligt så jag behövde några klunkar brännande livets vatten för att inte bryta ihop där jag satt.

På söndagen var det dags för Liberal Mångfalds årsmöte. Jag åkte till Maria som är ordförande och hennes jobb som ligger vid Vasaparken. Hon skulle skriva ut en del handlingar, jag hade också skrivit ut en del hemma. Vi åkte till Lidl på Sveavägen och jag satt kvar i bilen och väntade medan hon handlade lite smått och gott för att bjuda årsmötesdeltagarna. Plötsligt såg jag Lisbeth från HBT-liberalerna stå och, som det såg ut, vänta på någon. Hon tog fram en cigarett. Dagen innan på årsmötet hade hon sagt till mig att hon absolut inte får röka, det har doktorn sagt, men hon kan bara inte låta bli. Lisbeth hade inte uppmärksammat mig i bilen så jag ringde till hennes mobil. När hon väl svarade sa jag: Du skulle ju inte röka! Hon blev alldeles tyst. Jag sa att jag satt i bilen och såg henne och hon kom fram och skrattade väldigt mycket och sa att det kändes som om jag spionerade på henne. Hon skulle till Prides årsmöte som skulle hållas i RFSL:s lokaler som ligger precis bredvid Lidl. Tala om sammanträffande.

Avni åkte ända från Västerås för att öppna till oss så att vi kunde komma in till klubbrummet på riksdagskansliet där Liberal Mångfald skulle ha sitt årsmöte. Vi blev ett femtontal deltagare. Hasse höll i årsmötet och är väldigt bra på det och det är ordning och reda. Maria hade köpt en massa gott bröd och pålägg och det var, som alltid, trevligt. Det blev dock en del frågeställningar kring Liberal Mångfald Riks och deras förestående årsmöte. Som det ser ut så måste mötet utlysas senast åtta veckor i förväg. Det är alltså för sent att utlysa till möte om det ska gå av stapeln 25 April.

Efter årsmötet åkte jag en stund och hälsade på Sven-Arne som ju fyller hela åttio år! Det var trevligt men jag var trött. Mats och jag pratade en stund om veckan som kommer. Det är Kommunfullmäktige på torsdag. Ikväll, måndag, så ska jag ha en dragning om socialförvaltningens arbete i kommunföreningen. Jag har pratat med tre olika sköterskor angående pappa sedan jag började ringa dem imorse vid åtta. Nu verkar det bli en bra ordning kring honom. Det ska bli medicinering, hjälp och stöd och larmknapp. Jag känner mig bättre i allt elände.

Ska åka och hämta honom för en utflykt till Tyresö om en stund.
Livet flyter på.

Inga kommentarer: