tisdag 31 mars 2009

Fly me to the sky

Måndagsförmiddagen spenderades vid datorn och i telefonen. Gjorde mig iordning och åkte till kommunhuset där jag gjorde utskrifter till min powerpoint som jag skulle visa i Mölndal. Lade ett grovt utkast av tidningen i A4-format (skall ju egentligen vara A3) på mitt rum och sedan hade Mats La vänligt lovat att hämta det för diskussion på gruppen ikväll där jag inte kan vara med. Körde ut till Arlanda och parkerade vid terminal 3 och sedan var det bara att spatsera milslånga gångar för att komma till terminal 4. Där finns elektronisk incheckning och jag kunde även checka in återresan direkt. Fantastiskt! Tog en korv utan bröd som jag hade kvar i näven när jag gick genom säkerhetskontrollen. Planet hade få passagerare, resan händelselös. Blev mött av Hans från Studieförbundet Vuxenskolan i Mölndal som körde oss till deras lokaler. Där hade vi en timme på oss innan politiker från de olika partierna skulle dyka upp.

Hans kom på att han tyckte att vi kunde skriva ut powerpointen som Abbe (s) och jag använde när vi var ute i klasserna 2004-05. Den har vi ju inte använt när vi var på gymnasiet före jul, då hade vi ingen powwerpoint alls. Han skrev ut 19 ex som nitades och lades till de högar jag hade med mig, ett hushållsutskick vi gjorde 2004 och den presentation jag höll för kvällen. När alla hade samlats så började diskussionerna genast, Mölndal är en kommun med 60 000 invånare och 61 ledamöter i kommunfullmäktige. Man har borgerlig majoritet, man har 4 Sverigedemokrater. Dessa röstar än hit, än dit om de röstar alls. De fyller inte sina mandat och de fyller egentligen inte någon funktion. Men de får partistöd och de pengarna tros gå direkt till riksnivå för kampanjstrategi inför riksdagsvalet.

Kvart över sju åkte vi mot Landvetter igen. Politikerna skulle få föra egna samtal om huruvida de kan samarbeta och göra gemensam sak mot främlingsfientlientligheten. Jag tog farväl av trevlige Hans och tog mig igenom security och bort till gaten där det fanns ett café. Vid det laget hade jag blivit lite hungrig så jag tog en stor kaffe och en macka. Vi fick inte boarda planet förrän en kvart innan avgång och då skulle det tankas. Jag slås så av det ologiska i uppmaningen: Var vänliga spänn inte fast era säkerhetsbälten av säkerhetsskäl eftersom vi håller på att tanka planet! Tror man på fullt allvar att om brand uppstod så skulle vi ha en chans att ta oss ut? Fastspändea eller inte? Bensinbränder är ju explosionsartade? Ta oss ut i partiklar är min vision av ett sådant krisläge...Resan gick bra men landningen var fruktansvärd, planet skakade och krängde på grund av blåsigt Arlanda. Tog mig till bilen och körde hem. Väl där så var Sara kvar som hade blivit ombedd att titta till hundarna på eftermiddagen eftersom jag skulle vara borta tills sent. Gullegumman. Hon har fått utslag av en duschkräm som kliar och är obehagliga, stackarn. Jag fyllde diskmaskinen, kollade lite TV och släckte vid 00.30.

Inga kommentarer: