lördag 28 augusti 2010

Sundbybergsfestivalen och valupptakt på Berns

Igår var åter en hektisk dag. Åkte till kommunhuset där jag och Mats spelade in tio minuters påfyllnad av radioprogrammet för Tyresö Närradio. Björklundsintervjun blev endast tjugo minuter och det ska vara en halvtimme. Det blev väldigt bra. Därefter telefonkonferens med alla riksdagskandidater i länet (de som kunde närvara) och länsförbundspresidiet/valledningen.

Öppnade valbokbordet i Tyresö centrum, sedan åkte jag till Sumpan för att kampanja där. Hela centrums gågata var fylld av folk, man hade dukat upp långbord och där satt folk och åt kräftor och surströmming och musik spelades och det såldes allt från kokosbollar till leggings. Jag delade ut material och pratade med partivänner och intresserade medborgare. Efter två timmar blev jag plötsligt alldeles kall och tvärtrött, nästan svimfärdig. Jag blev tvungen att tacka för mig och vanka iväg till min bil. Blev lite orolig om jag skulle orka köra, så trött var jag. Tog en sväng till Solna där Sofia skulle sova sista natten innan hon åkte vidare till Umeå. Kramade på två av mina tre döttrar en stund, de är så fina.

Väl hemma hade Olle lagat makaroner och falukorv, jag glupade i mig på tre sekunder, Olle skrattade förvånat. Mådde genast lite bättre. Sedan i vintras har jag gått ner fem kilo. Ingen bantningskur är bättre än valår och valkampanj :-)

Sov djupt och gott.

Imorse hade vi möte med en representant för ICLD om våra internationella samarbetsprojekt. Sedan åkte jag in till Berns där det var valupptakt. Vi minglade och åt wraps och sedan höll Björklund ett mycket bra tal. Efter det var det dags för våra ministrar som "intervjuades" av Cecilia Malmström, de stod i en panel och berättade vad de tyckte var det bästa de gjort denna mandatperiod och alla fick rungande applåder av olika orsaker. Det var trevligt.

Tillbaka i Tyresö stod vi på vårt inomhustorg några timmar. Två killar kom och var mycket upprörda över att Folkpartiet haft sin valupptakt på Berns som är i konflikt med Syndikalisterna. De tyckte att det var osmakligt. Jag blev förbannad och sa att det finns mycket som är bra mycket mer osmakligt. De gick efter en stund. Som vanligt pratar vi med folk som kommer förbi och många man känner hejar.

Jag åkte hem till ett tomt hus. Första gången på hela sommaren som jag är för mig själv. Fick ett mycket rart mail från någon som lovade att han skulle försöka få hela familjen att rösta på mig, fyra röster till riksdagen, vanligtvis brukade han rösta på et annat parti. Det värmde! Somnade på soffan framför teven.

Vid det här laget borde jag vara i säng, men nu har jag rubbat rytmen. Imorgon blir det debatt med hyresgästföreningen och alla partier i Tyresö centrum. Vi ska packa kassar med äpplen och valmaterial i helgen för utdelning nästa vecka. Vi ska förmodligen filma lite filmsnuttar för utlägg på Youtube, jag och Joakim. Jag ska vara i Expressens valstuga på söndag. Helg och vardag har börjat flyta ihop.

Det är oerhört spännande. Alla ger järnet nu.

Inga kommentarer: