fredag 20 augusti 2010

Sida vid sida på upploppet...

Ja, spänningen tätnar. Kan inte skaka av mig känslan att någonstans därute ligger någon mediastrateg i oppositionens tjänst med en smutsbomb beredd att kastas ut de sista skälvande veckorna/dagarna innan valet. Den behöver inte ens vara baserad på sanningar. Skadan sker ändå.

"Hon verkar ju paranoid!" och "Vilken misstro hon hyser mot motståndarsidan!" är förstås tankar som kommer upp i normala människors huvuden. Helt relevanta frågeställningar.

Låt mig då säga till mitt försvar att jag är en rookie i politiken med mina tio år som aktiv. Ändå har jag hunnit vara med om saker bakom kulisserna som jag inte trodde kunda vara möjliga. Jag känner inte misstro till individerna som tillhör motståndarsidan i detta skådespel, däremot till den stora lealösa kropp som utgör makten som dessa individer åstundar. Den kroppen lever sitt eget liv och påverkar alla och ingen vet ur vilket skrymsle det kan komma något illaluktande som är till för att förgöra fienden så att makten åter kan tillförskansas.

Sida vid sida på upploppet, minsta snubbling och det är kört.

Igår hade vi det kortaste kommunberedningsmötet någonsin. Sedan gick jag och fick min plomb lagad, det var skönt. Besöket i Jakobsberg och kampanjandet där var trevligt. Har aldrig varit där förut. Det tog en halvtimme att köra dit. Köerna tillbaka in till stan gjorde att det tog en dryg timme att ta mig till Tyresö.
I hate traffic congestion!

Hann kampanja en stund även i vårt eget centrum. Sedan upp till mig på plan sex med "bokbordstunnan" och allt material, därefter till kommunstyrelsesalen där vi skulle träffa lärarfacken. Det var ett givande möte. Ur min personliga synvinkel så är det förvånande att man inte har fler möten öga mot öga i alla sammanhang. Man hinner lyssna, få direktkontakt, kommunikation utan mellanhänder. Många drar sig för det men jag tycker att det är då som man kan bli konstruktiv och få alla med på tåget, man ökar förståelsen för olika ställningstaganden.

Nu menar jag inte att jag gillar möten bara för att sitta av tid. Men olika viktiga grupper som företrädar olika sfärer i samhället, de bör träffas några gånger per år för att reda ut olika saker, och det behöver inte vara hela dagar, det räcker med högst några timmar så har man kommit mycket långt. När kommunikation saknas ökar klyftorna.

Affischeringen börjar natten till söndag. Höst i luften. Känner mig vemodig.

2 kommentarer:

Martin Nilsson sa...

Hej Anna

Vad kul att du tyckte mötet med lärarfacken var bra. Det känn skönt som arrangör att det inte blev någon politisk tvälan om lärarnas gunst - utan ett seriöst utbyte av erfarenheter.

När det gäller det andra du skriver om så delar jag din uppfattning att det är viktigt att valrörelsen handlar om politiken - värderingar och sakförslag.

I all vänlighet vill jag dock bara påpeka att det rimligtvis inte bara är oppositionspolitiker som eftersträvar "den stora lealösa kropp som utgör makten som dessa individer åstundar. Den kroppen lever sitt eget liv och påverkar alla och ingen vet ur vilket skrymsle det kan komma något illaluktande som är till för att förgöra fienden så att makten åter kan tillförskansas."

Med andra ord borde det vara ett gemensamt intresse att sanera i våra egna respektive organisationer.
Vi har säkert vårt att göra. Om det sker saker i Tyresö som kan uppfattas som negativ kampanj hoppas jag att jag får information om det så att jag kan försöka stoppa det.

Omvänt tycker jag att en del krafter inom alliansen verkar ha en del att göra i förhållande till de kampanjer som förekommer mot kvinnor i allmänhet och Mona Sahlin i synnerhet... Det är inte bara fint.

Vänliga hälsningar

Anna Steele sa...

Hej Martin, förlåt att jag missat din kommentar, det är inte min starka sida, detta med det tekniska. Du har rätt att de flesta av oss befinner oss i detta och det är upp till oss alla att se till att allt blir rekorderligt. En sak som inte var så schysst var att skriva i er tidning att en folkpartist i fullmäktige aldrig har yttrat sig. Som alla vet så är han fullmäktiges ordförande och det hör till att personen med den uppgiften inte yttrar sig. Jag vet inte varför man inte samtidigt kan upplysa om en sådan sak när man ändå lägger krut på en hel artikel om huruvida de olika partiernas ledamöter uttalar sig i fullmäktige. Själv ska jag ju inte klaga, hade ingen aning om att jag varit så flitig. :-)

Vi ses på barrikaderna! vänligen Anna