söndag 1 augusti 2010

Pride, papperslösas rätt till vård och splitterbomber

Nu är det den första augusti! Jag har inte bloggat på några veckor. Det har ändå varit fullt upp. Huset fullt med besökande hemifrånflyttade barn (nice!), småjobb med förvaltningsfrågor, middagar på altanen med goda vänner och grannar, Sofias tjugofemårsfest (ja, det är två- och ett halvt decennium sedan lilla Sofia, vår förstfödda kom tre veckor för tidigt med små ludna öron och väldigt lik Olle. Luddet är borta, har jag sett :-))och förstås: Prideveckan!

Vi har inte haft det så torrt på hundra år. Ett magnifikt åskoväder med mycket regn var kronan på verket, det måste ju ske efter sådan värme.

Prideveckan förlöpte mycket bra. Pridegruppen i HBT-liberalers styrelse, där jag är stolt enda hetero, arbetade med allt från att samordna inför de olika seminarierna till att köra möbler och inredning till tältet och att fixa så att våra gästbesökare skulle komma in utan krångel. Tältet bemannades i år av LUF, Liberala Kvinnor och HBT-liberaler. Det var väldigt roligt för det var gott om folk hela tiden. Dessvärre öste regnet ganska ihållande just på schlagerkvällen som brukar vara höjdpunkten i Pridepark. Men det var ändå stor publik.

Paraden gick otroligt bra med ny sträckning och allt. Vi har aldrig haft så många med i paradtåget, fantastiskt. Nyamko kom som latexklädd catwoman, ursnygg. Jag hade fått låna en orange sextiotalsklänning från min före detta svägerska och till det hade jag en kornblå fjäderboa, oj, vad varmt det var runt halsen! I år hade vi bra material, otroligt bra seminarier på Pridehouse, bra inredning, mycket god bemanning i tältet, en underbar valombudsman till vår tjänst och största närvaron någonsin i paraden. Kort sagt: Lysande!

Själva parken var i år förlagd till Sjöhistoriska muséet gräsklädda omgivning. Väldigt "off" kan man tycka men det gick bussar varje kvart från kl.17.00 från Sergelstorg. Gräset var absolut ett plus, utom när det ösregnade för då var allt bara en lerpöl. (Grusplanen på Tanto är alltid dammig.) Man hade placerat tälten ganska glest och lite ostrukturerat så det var ett stort minus. Allt som allt är jag glad för en lyckad Pridevecka. Vi liberaler kan vara stolta för vi har haft stort genomslag i år med våra frågor.

Papperslösa flyktingar behandlas godtyckligt i Sverige vilket är en skam! För mig som är liberal är det självklart att alla som befinner sig här ska ha rätt till vård. Som det nu ser ut är det upp till landsting eller enskild person inom vården hur/om man blir behandlad. Nej, det krävs ändring på detta handhavande snarast.

För fyra år sedan, mitt första Almedalen, så träffade jag en representant/lobbyist för svensk vapentillverkning. Jag tog genast upp min aversion mot att Sverige tillverkar splitterbomber och minor för export. Det var naturligtvis inte behagligt för lobbyisten att företräda sådan tillverkning och vi skildes åt med vänlig men bestämd inställning till att vi var oeniga. Idag kan vi läsa om att många nationer ska sluta att använda dessa vapen. Är det överhuvudtaget OK med vapentillverkning för krigsbruk bara för att man annars förlorar arbetstillfällen?

Inga kommentarer: