söndag 8 augusti 2010

Nu drar det igång...

I torsdags hade vi det första förbundsstyrelsemötet efter sommarens uppehåll. Jag susade som vanligt in och parkerade på Riddarholmen och gick upp till partikansliet i Gamla stan där vi oftast brukar hålla till. Där var det tomt. Då slog det mig att vi skulle vara på landstingshuset denna gång! Med tio minuter till godo rusade jag tillbaka till bilen efter att ha grabbat med mig lådorna med mina nytryckta visitkort som jag hade fått intruktioner om var de var så att jag kunde passa på att hämta dem. Hann i tid till mötets början, puh.

På eftermiddagen hade jag varit och handlat två hinkar finska och två lådor turkiska färska kräftor. Jag och alla tre döttrar som var på besök samt den yngstas pojkvän hade bestämt att vi skulle äta en kräftsupé när jag kom tillbaka från förbundstyrelsen.

När jag kom hem upptäckte jag att jag hade fått med mig en annan persons visitkort också, retfullt.

Allt var klart och upplagt på vårt stora skaldjursfat från Martin Ohlsson när jag kom genom dörren. Vi började genast att glufsa i oss. Dessa kräftor var definitivt bättre än de svenska jag ätit tidigare i veckan. Av de två sorterna skulle jag vilja säga att de turkiska var bäst.

Olle har varit uppe i Jämtland för att kolla stugan vars arrende upphör och han åkte med Bosse som skulle inspektera vindkraftverk där och i Härjedalen.

Utedasset vi har i stugan är kombinerad med vedskjul. Där bland vedtravarna bor en vessla som Emilie döpt till Mr Mississippi. Han kom fram på natten när Olle besökte toan och var väldigt nyfiken och kom mycket nära. När Olle skulle stänga fönsterluckorna inför hemfärd så hängde det en liten darrande fladdermus bakom en av dem, Olle var så ledsen att den blev alldeles oskyddad. Han såg också en enorm orrtupp sträcka ut vingarna där den hade stått mitt på vägen när de var ute och körde. Onekligen påtagliga naturupplevelser. Ammerån är lugnare än Indalsälven även om det finns forsar där också, kanske Olle kan få tag på något där istället. Det vore kul.

Igår var vi på middag hos goda vänner och när blixtovädret började komma närmare släckte några av oss ner på verandan och bara satt och tittade och njöt av detta spektakulära och magnifika skådespel. En av blixtarna var så stark att jag för en millisekund inte kunde se någonting direkt efteråt.

Vi hade en mycket trevlig afton. Jag är trött hela tiden så jag hoppas få upp energin snarast, för nu börjar allt dra igång.

Inga kommentarer: