torsdag 5 augusti 2010

Slöjförbud för elever också?

Måste säga att det är svårt med förbud. Jag var snabb igår när jag skrev om hur jag ser på min partiledares utspel. Jag tog för givet att det han syftade på var lärarna. Elever är det svårare med tycker jag. Problemet där är ju det knepiga för en lärare och skolledning att veta att det verkligen är "Amira" eller "Zahrah" bakom tyget som intar den kunskap hon behöver och gör de examina hon ska ha för att få sina betyg.

För en sann liberal är förbud ett mycket stort dilemma. Så lite som möjligt ska staten lägga sig i hur individen lever sitt liv. Individen ska själv bestämma vad som är rätt för just den. I en helhet handlar det om att leva och låta leva så länge man inte skadar andra. Skadar man andra med val av livsstil och klädsel? I de sociala normsystem som alla samhällen är uppbyggda på kan visserligen omgivningen känna obehag eller rädsla inför vissa företeelser. Men det måste accepteras att vi inte är skapade i samma mallar, har samma bakgrunder, åsikter eller trossatser.

Värderingar i ett samhälle ska vara basala, de som handlar om allas lika värde och rättigheter samt skyldigheter.

Problemet med slöjan är att den i mina ögon står för förtryck. Om en kvinna säger att hon bär den av eget val har jag ändå inte rätt att döma och önska förbud, jag måste respektera det valet. En diskussion om vad själva slöjan symboliserar kan man ju ta. Kanske en dag denna kvinna väljer att låta SINA döttrar slippa?

När kvinnor åker till mellanöstern så måste klädkoderna där tas på allvar, annars råkar de illa ut. Det går inte att klä sig som vi gör.

Det som breder ut sig som en löpeld i Europa är att vi omvänt inte ska acceptera det som slöjan SYMBOLISERAR, snarare än själva tanken att alla ska ha rätt att vara sig själva. Alla attribut som olika grupperingar i samhället står för är ju symboler. Varför just välja ut en liten, liten skara människor, som dessutom råkar vara kvinnor, som redan har det mycket svårt på grund av den kultur de kommer ifrån med total ojämställdhet?

Detta är otroligt svårt, en samvetsfråga för en sann liberal. Att detta utspel kom nu är jag väldigt ledsen för. Jag önskar att vår partiledare hade haft större känsla för vad som är OK när vi utgår från vår ideologi. Många gånger har jag uppfattat att jagandet efter sympati baserat på opinionsundersökningar (så som det nyligen skrevs en artikel om i en av morgontidningarna: Partiledarna kollar opinionen snarare än följer sina övertygelser) tar över och det sunda förnuftet far all världens väg.

Och vi som ska arbeta på gräsrotsnivå inför ett viktigt val, vi får enorma problem med att försvara vad vi står för som parti. I tio år har jag varit med och det verkar aldrig bli någon förändring på det här området.

Nej, jag önskar att det funnes större klokskap "däruppe".

Inga kommentarer: