fredag 14 november 2008

Dan före dan

Kommunledningen inklusive kommunalråden och resten av nämndordföringarna hade morgonmöte idag och då går alla förvaltningscheferna igenom vad som är på gång så att alla håller sig informerade. Vi tog det på en timme och sedan gick vi över till andra salen där en hel del människor hade väntat på oss för att vi skulle få en dragning av Mikael Blomberg, kommunens upphandlingschef, om LOU och den nya lagen om valfrihet, LOV, som träder i kraft januari 2009.

Den allmänna diskussionen om ämnet hamnade mest på hur svårt det är för alla i verksamheten att förstå hur viktigt det är att följa ramavtalen och hur svårt det är för småföretagare att ta sig in på kommunens upphandlingsarena. Jag viskade till kommunchefen att Mikael gör sina dragningar väldigt bra men att han är så osannolikt stilig att han nästan liknar en Ken-docka och då svarade Staffan att jag borde tala om det för honom.

Vi avslutade med lunch. Vid buffén sa jag till Mikael precis det jag sagt till Staffan och han skrattade, lite röd om halsen. Usch, vad dumt av mig, egentligen.

Efter lunchen fick jag tid till att kolla mail och prata i telefon på tjänsterummet. Andreas, gruppledare för moderaterna i min nämnd, berättade om sina tankar inför resan som jag missar när jag är i Indien. Jag vet inte...

Sofia och jag pratades vid, hon har fått med en tavla till vårsalongen på Liljewalchs. Jag kollade in den på www.sofiakarlstrom.com och så väljer man "mischellanious". Den heter "Kvalster i vecken". Hon är helt otrolig för hon hade inte fått klart den när hon ansökte för hon blev sjuk precis i arbetet med den. När hon nu fick med den så måste den vara som den var när hon ansökte. Jag tycker att den är helt otrolig. Jag sa till henne att jag kunde köra upp till Umeå och hämta henne med den i december. Hon blev jätteglad, vi tänkte nog båda på att få umgås ett tag medan vi kör ner till Stockholm.

Sedan vigde jag mitt livs andra par som var väldigt stiliga och hade med sig ett helt hyde med släkt som jag sedan fotograferade. Jag läste några delar ur Poetens "Tala till oss om äktenskapet" Den är så otroligt vacker. Jag är alltid orolig att jag ska bli för rörd för att kunna genomföra allt utan att börja gråta. Men det har gått bra dessa två gånger. Måste sluta vara så känslosam...

Åkte sedan hem utan att ha kollat efter presenter till Indiskorna. Får alltså ta en tur imorgon. Olle köpte hem hummer och vitt vin och vi åt med Emilie som jobbar med sitt projekt om fjorton sidor i Fashiontale. Deadline inatt...
Olle var inte så glad åt tanken på mig körandes till Umeå och tillbaka på två dagar bara för att Sofia behöver transportera tavlan personligen. Hon törs inte skicka ner den och det kan man ju förstå. Får se hur det blir. Olle gillar inte Anna i dåligt väglag långkörning. Jag kan väl hålla med om att just den biten inte är den mest tilltalande delen i projektet. Vi får se hur vi bestämmer till sist.

Det här blir sista blogginlägget innan resan till Indien.

1 kommentar:

Karlström sa...

Tsss, jag hade ju själv aldrig föreslagit en roadtrip av det slaget, men jag tackar sällan nej till så generösa erbjudanden. Jag kan förstås ordna transport på annat vis om det krävs.

Trevlig resa!