måndag 3 november 2008

USA-valet kontra våra val och EU-valet

Konstaterade att Poirot rullade på TV igår kväll. Egentligen borde ju Agenda och inslaget om USA-valet varit på. Men det står mig lite upp i halsen. Självklart är det valet oerhört viktigt för hela världen och det är klart att alla håller andan. Men denna mediala täckning som det inte finns någon like till... Är det bara jag som inte minns hur det har varit förut eller har inte USA-valet denna gång fått en uppmärksamhet i alla media som slår alla rekord?

Jag funderade medan jag gick ut med hundarna nyss: Tänk om man beskrev alla partiledarna i Sverige på samma sätt, tänk om man djupdök i hela deras livshistorier och förmedlade vilka viktiga personer de har omkring sig och kartlade hur hela Sverige röstar och framför allt: Vad händer om du röstar på det eller det partiet? En djupgående analys som Sverige borde få på samma sätt som man nu gör med landet på andra sidan Atlanten. För det blir konsekvenser när Sverige röstar 2010. Det hade varit ett intressant och relevant och viktigt ingångsläge från medias sida.

Jamen, de gör ju detta redan, invänder kanske någon. Nej, jag tycker inte det! Ingen berättar vad som är inriktningen för de kommande fyra åren efter valet för vänster- kontra högerallianserna. Det ska ju partierna berätta själva, kommer nästa invändning. Visst, men det analytiska perspektivet, helikopterseendet, det tillkommer faktiskt media att berätta på ett objektivt sätt för alla väljare.

Själv skulle jag tycka att det vore fantastiskt om media började beskriva till vilka grupperingar i EU-parlamentet de olika partierna i EU-parlamentsvalet tillhör. Man borde berätta vad just de grupperingarna arbetar för eller emot, man borde verkligen analysera för svenska folkets skull vilka konsekvenser deras röster får. Sextio procent av kommunala beslut är påverkade av EU-beslut. Det borde vara extremt viktigt för var och en av oss att faktiskt gå och rösta den 7 juni 2009. Framhåller man detta i media? Hur tänker hela journalistkåren när man följer valen? EU-valet är otroligt viktigt för Sverige. Ska vi slå vad om att det inte kommer gå åt ens en bråkdel av medias energi på det kommande EU-valet nästa år, mot det man lagt ner i USA-valet i år?

Inte för att jag blir särskilt glad att jag får rätt. Men det är min krassa bild av verkligheten. Hade jag arbetat som journalist så hade i alla fall jag velat arbeta så. Eftersom vi politiker inte förmår att föra fram konsekvenserna av hur vi alla röstar så är det upp till media: Väktarna av objektivitet, neutralitet och folkets försvarare.

Inga kommentarer: