tisdag 4 november 2008

Electionday

Så sorgligt att Obamas mormor dog precis nu. Kan det påverka opinionen? Tänk att det finns massor med valvakor där även många intresserade svenskar deltar. Mycket spännande är det, kan ju inte tycka annat! Historiskt. Imorgon vet vi!

Igår hade vi vår avslutande del av studiecirkeln om EU. Per Altenberg var vår siste gästtalare. Han har en mjuk och strong attityd som är mycket sympatisk. Tror att han skulle göra ett utmärkt arbete om han fick möjligheten. Eftersom det är hans huvudlinje och det han vill driva allra helst så pratade vi mycket om jordbrukspolitiken som käkar upp mer än fyrtio procent av hela EU:s budget. Mycket av bidragen går till stora livsmedelsföretag som Arla och Cloetta. Det är ofattbart och det är klart att om bara sådana fakta får komma ut till allmänhetens kännedom så kanske fler på kontinenten kan ta till sig det absurda i systemet.

Pratade med Jan Fröman på tidningen NU som kanske gör en intervju med mig när jag är tillbaka från Indien. Lovade att fixa fotografi där jag själv är med. Birgitta Nilsson på Frisinnad Tidskrift skrev att hon var mycket nöjd med artikeln om vårt arbete över partigränserna mot främlingsfientlighet.

Borde verkligen komma igång med inledningsanförandet till budgetfullmäktige. Nästa års (2009) budgetfullmäktige ligger på samma dag som första dagen på Folkpartiets landsmöte då alla utskotten arbetar. Jag är så orolig för detta, jag vill ju inte missa landsmötet...Håller tummarna för att det går att byta datum.

Tidningen borde vi också få ihop samt vår folder. Det verkar accelerera allting, jag har en enorm "to do" lista. Tänk så skönt med juluppehåll.

Sara satt med internetuppkoppling med kamera på igår kväll och pratade med Evan, hennes amerikanske vän. Hon ville att jag skulle tala om för honom att han var välkommen ut, fastän klockan var efter 22.00 på kvällen och skulle han ta sig från stan skulle han inte vara hos oss förrän 23.30. Jag sa naturligtvis att han var välkommen, vad skulle jag säga, for gods sake! Han tittade på mig och jag tittade på honom och sedan frågade jag vad de skulle göra (finurligt) Ja, ja, jag fick dem, Sara och Evan, att skratta generat. När han kom hade Sara gjort lite mat till honom så vi småpratade medan han åt och Sara drack te. Han kom hit för att studera till lärare men nu känner han att han inte vill åka hem. Han kommer från LA. Han trivs verkligen här. Visst kan jag förstå det. Han vill för övrigt att Obama vinner valet. And who doesn't, ey?

Inga kommentarer: