torsdag 6 november 2008

Ungdomskonferensen

Det är tre-fyra år sedan vi hade den senaste ungdomskonferensen. Jag har lobbat för att vi ska ha en sådan varje år men det har inte varit populärt hos Mats Fält så det har varit ett ganska gediget motstånd. Nu i våras fick jag ändå gehör när den nya demokratiberedningen bildats med nya ledamöter. Jag tycker att det är oerhört viktigt att ungdomarna får komma till tals och känna att de kan vara delaktiga. Dessutom behöver vi politiker vara aktiva och lyssnande.

Idag hade vi alltså den efterlängtade konferensen. Det var väldigt roligt. C3L blev platsen där vi höll till eftersom gymnnasiets aula blivit dubbelbokad. Gäster var brottsoffersamordnaren, Swebus, Nattvandrarna, Centralköket, brottsförebyggande och polisen. Jag sprang omkring med en mikrofon och höll koll på vilka som ville ställa frågor. Det var så kul att höra allas frågor, vissa hade förberett sig så fint och alla var mycket engagerade. Nu ska vi ha det som återkommande punkt varje år, hoppas jag. Det blir nog uppdelat med en på gymnasiet och en för högstadierna. Hjärtefråga.

Inga kommentarer: