torsdag 6 november 2008

Bilkörning

Vi flyttade ut till Violstigen i mars 1984. Då hade vi varit tillsammans sedan oktober 1983 och förlovat oss i januari 1984. Snabba puckar! Vi gifte oss 1984 och ett år och fjorton dagar senare föddes Sofia. Jag hade inget körkort och vi bodde på landet. Jag jobbade inne på Karlavägen. Promenaderna till bussen på morgnarna var spännande. Efter att ha bott inne i stan i flera år där man ju kan trippa fram i fina skor och tunna stövlar till och från tunnelbanan så klafsade jag fram i gummiströvlar i lera och sörja (det är bättre att gå på isen och ha det glatt) och pälskappa till bussen som gick sparsamt. Tjusigt värre.

Nå, för att inte brodera ut för mycket vilket jag redan klagat på att man inte ska hålla på med så hade jag alltså inget körkort förrän tio år senare. Jag åkte därför kommunalt med tre barn, hund och tusen matkassar med en mördande backe hem hur länge som helst. I efterhand har jag fått höra att folk tyckte synd om mig där jag slet med detta. Men jag visste ju inget annat och höll mig säkert i form på grund av detta. Så en vacker dag året 1995 tog jag körkort. "Min" bil blev den jag övningskört en hel del i, en Toyota Landcruiser 1984. Den var som en traktor, jag älskade den bilen och har sedan dess en stor kärlek till Toyota i alla former.

Nu till detta med bilkörning. Jag älskar att köra bil. (OBS! Det ska EJ vara automatväxel! EJ! Det ska vara växelspak.) Det är så kul att hålla koll på alla trafikanter runt omkring och planera körningen och köra i rätta filer och köra fort och köra långt och allt som har med körningen att göra. Någon gång ska jag låna, hyra eller köpa en cabbad bil. Någon gång ska jag lära mig att köra lastbil, det är faktiskt en annan dröm som jag har. Fram tills dess så kör jag ganska fort där det går. Jag har också ofta väldigt hög musik från kanal NRJ på. Jag hade en lång period när jag bara lyssnade på P1 och var väldigt insatt i alla möjliga debattfrågor. Nu är jag helt insnöad på musik och det är den kontrasten jag har funnit att jag behöver till det formalistiska ältandet i styrelserummen.

Jag har också fått ett rykte om mig att köra som en biltjuv men också att jag vet snikvägar och hur man tar sig fram i city i högtrafik. Jag tänker ibland att jag kanske kommer att köra ihjäl mig. Jag kör inte vårdslöst när jag har passagerare, vill jag poängtera! I alla fall så är det nog så att jag kör så mycket bil så att det är det som är skälet till min mages alltmer förändrade storlek. Miljömässigt och sundhetsmässigt bör jag ställa bilen lite oftare. Mitt nya liv "nästa år".

Inga kommentarer: