torsdag 6 november 2008

Diskmaskinsängel

I maj brakade vår diskmaskin som endast är två år gammal. Jag har liksom lyckats skjuta upp att ringa och boka in en tid med någon som skulle kunnat komma ut och titta på den - hela sommaren! Jag är prokrastinerarens mästarinna. I alla fall så ringde jag Stockholms hushållsservice och de kom ut i morse. Rättare sagt, Krister kom ut. Han hade besvär med att hitta, hans GPS ville skicka ut honom på Brakmarsvägen. Jag hade sagt till när jag bokade att det är problem med vägen just nu, man måste åka en helt annan väg för att komma upp till oss. Det hade inte förmedlats till Krister.

Han kom in, tittade in i maskinen och undrade vilket program vi brukade köra och om vi någonsin använde kalkmedel och avsaltning? Eller om vi någonsin läste manualen? (Riktigt så tydligt elak var han inte, men det framgick utan tvekan att vi nog inte gjort allt som man borde göra för att vår diskmaskin skulle må bra.) Jag talade om att vi brukade ha det kortaste programmet vilket inte är bra alls. Jag blev också tvungen att tillstå att jag aldrig någonsin använt avsaltning eller avkalkning eller läst manualen. Han tog fram filtren som var totalt och vidrigt ihopgeggade men tvärtorra som fnöske eftersom maskinen stått oanvänd i ett halvår. "Det brukar vara en stor slemmig gegga där, och en bakteriehärd utan like" sa Krister. "Det är i alla fall den enda trösten, detta är bara en torr ihoptäppt filterkatatrof, men inte en så väldans farlig bakteriehärd". Jag började jobba med blötläggning och stålboll för att få bort de igenslammade torra och, som jag såg det, de oåterkallerliga filtren. Men det gick att få rent. Själva sensorfiltret var tvärkört men den bytte ängeln Krister. Diskmaskinsängeln.

Jag kan inte fatta att jag ska slippa handdiska mer. Jag har vant mig vid enorma disktravar eftersom det har varit ytterst sällan som någon annan har diskat under denna tid. RTFM, brukar Olle säga rått i sin datavärld. (Read The Fucking Manual). Men vi är så vansinnigt otekniska med allt. Olle är expert på datorer men inte på annat tekniskt. Inte heller bilar är vi så bra på att sköta. Tack, Krister!

Inga kommentarer: