torsdag 29 januari 2009

Torsdag i januari

Dagen började stressigt. Hade ett möte inbokat med en partivän som arbetar på Tyresö gymnasium och precis när jag skulle gå mot dörren med kappan på så såg jag att Soleil hade tappat sitt stödbandage. Shit! Andas lugnt. Soleil kan ju inte rå för att jag är stressad! Tog mig tid att omsorgsfullt lägga nytt. På med strutkragen. Hej då hundarna! Sofia och Jesper var hemma så det kändes ju bra. Sedan var det att ta sig till bilen i denna halkiga värld som är just nu. Tänkte på alla gamla som ramlar och bryter lårbenshalsen eller slår sig på andra kroppsdelar. Jag har gått till min gamle granne med tidningen varje morgon när jag ser att det är halt. Insikten att jag inte tänkter bo så här när jag blir 75 plus växer sig än starkare. Vi har en tomt som är hopplös, ett hus i tre plan - nej, det ska planeras i tid så att jag och Olle bor i lägenhet eller enplanshus nära till allt när den dagen kommer och om jag får leva till dess.

Jag ringde och varnade att jag var en tio minuter försenad medan jag slirade ut från parkeringen Violstigen. Väl framme i kommunhuset rusade jag till servicentret för att möta min gäst. Vi började prata redan i hissen. Han hade intressanta synpunkter och vi pratade non-stop i en timme. Jag gjorde noteringar för att inte glömma. Följde med ut till servicecentret där vi lovade att hålla kontakten.

Jag hann med lite allmänt med koll av mail och en snabb träff med förvaltningschefen innan jag ånyo gick ner för att träffa en annan aktiv partivän. Vi hade stämt träff för lunch. Hennes förslag var att vi gick till den thailändska restaurangen på Industrivägen och vi vandrade i rask takt bort till den samtidigt som vi pratade. Vårt samtal var både trevligt och oroande. Vi har en del att arbeta med och det finns massor med potential men samtidigt är det inte lätt att bryta gamla mönster. Vi skildes åt med känslan av: Nu kör vi!

Tillbaka i kommunhuset arbetade jag en stund till och lyckades få pappersstopp i skrivaren. Fick ut två av tre papper som såg ut som dragspel. Blev alltså tvungen att ringa och anmäla till IT-avdelningen.

Åkte hem för att kolla lite mail och se hur Sofia och Jesper hade det. De hade precis gjort pannkakor. Sedan susade jag till Riddarholmen och parkerade. Skulle träffa Amanda på SILC som hade besök av Vladimir från Vitryssland. Vi pratade i en timme om olika saker som hade med Belarus. Jag försäkrade att vi i Tyresö gärna ställer upp och hjälper till med studiebesök och annat om det blir besök från diktaturen. Åkte hem och gjorde spenatsoppa. Innan dess köpte jag ett paket cigaretter på Statoil. Fy Anna!

Inga kommentarer: