söndag 4 januari 2009

En helg utan några barn i huset - den första

Årets första dag flöt förbi utan dramatik. Röjning efter minglet kvällen/natten innan, kurande vid brasan, ett glas vin och god mat. Nästa morgon var jag otroligt trött och jag fick väcka Sofia som jag skulle köra till Umeåbussen som avgår från centralstationen i stan. Trafiken flöt bra så Sofia fick gott om tid att ta sig till gaten och jag slapp oroa mig för att vi inte skulle hinna. När jag kom hem igen lade jag mig och slumrade en kvart innan Nomi skulle komma över. Vi hade planerat att gå igenom hur man jobbar med folkpartiets hemsida eftersom även Nomi ska börja göra det också. Vid kvart i två började Emilie bli färdig för hemfärd så snart var vi på väg till Kärrtorp.

När jag kom hem började jag så sakteliga göra klart för kvällen då vi skulle ha lite folk på ost och vin. Tände ett ton ljus och ställde fram och dukade. Vid åtta började alla komma. Jag upptäckte att jag räknat med att vi skulle bli totalt fjorton men hade räknat fel så vi blev tolv. En otroligt trevlig afton följde. Ett av paren hade med sig sin lilla hund som är en blandning mellan chihuahaua och bichon frissé och den var bedårande, med vit fluffig päls och stora mörka ögon. Vi fick massor med fina blommor och vin och en tjej som är proffs inom krogbranschen hade med sig fikonmarmelad, små exklusiva dessertchokladbitar, en flaska vin och en liten burk honung med tryffelsmak i en förpackning av cellofan. Just marmeladen och honungen gjorde att ostarna blev helt fantastiska smaksensationer. Vi provade fyra olika sorters viner där det billigaste kostade 129:- och det dyraste 259:-. Slutligen fick alla testa en flaska Café som någon tagit med sig på nyårsafton, ett vin som smakar kaffe och choklad. De viner vi provade var Crozes-Hermitage Guigal, Finca el Puig, Tommasi Amarone, Bonterra Chardonnay. Jag tycker att det skulle vara kul om vi gör detta till en återkommande event, det blir så lättsamt och gott.

Därpå följde en ganska bra natt vad gäller sömn men vi kom ju inte i säng förrän tre-tiden och jag gick upp med hundarna vid åtta och sedan gick jag och lade mig igen och vaknade inte förrän efter 12 på dagen. Jag pratade med Eva och undrade om hon och Nisse kunde komma och äta middag. Borde ha pratat med henne mycket tidigare men som vanligt rusar tiden iväg och plötsligt är det ett nytt år. Efter en stund ringde Eva tillbaka och tackade ja. Jag bad Olle göra det där goda lammet med sås och potatis. Vi hade en mysig kväll och fick komma ifatt lite med vad som hänt sedan vi sågs sist ute på Rödlöga där Nisse och Eva har sitt sommarställe och där Nisses familj äger mycket mark på ön. De håller precis på att färdigställa ett nytt fint hus med utsikt över inloppet till Rödlöga. Vi satt och pratade om ditt och datt tills klockan var över ett.

Inatt var en jobbig natt, Soleil har ont och kom och väckte mig. Jag gick omkring och höll henne och sedan gick vi ut i den iskalla natten så att hon och Shi-Mi kunde få kissa. Sedan fick de lite mat. Jag låg en stund på golvet vid Soleil. Sedan lyfte jag upp henne till min säng och Shi-Mi kröp in under täcket bredvid mig. Olle och jag vaknar för andra morgonen i rad till ett tomt hus. Ett nytt liv har börjat.

Inga kommentarer: