onsdag 14 januari 2009

Israel, Hamas och Gaza

Kom på att jag väl borde kommentera det hemska som händer på Gazaremsan. Alla andra gör ju det och är man politiskt aktiv så ska man ha åsikter om allt. Att ha åsikter om allt har aldrig varit ett problem för mig. Fråga Olle. Men det här är jobbigt. Det finns ett klart ställningstagande i mitt parti som jag ställer mig bakom. Det går ut på att man inte ska glömma att Hamas började. Hamas har i sitt partiprogram dekretet att Israel ska utplånas. Hamas är en terroristorganisation vilket betyder att man inte värjer sig för att involvera civilister, kvinnor och barn. Hamas får vapenstöd av Iran som även hetsar Hamas att fortsätta sitt värv. Israel har rätt att försvara sig. Sedan kan jag tycka att denna kamp är ytterst ojämn. Och att den kännetecknas av ovilja till kompromiss från båda parter. Det kännetecknas av en känsla av att den kommer att pågå i det oändliga och att ingen lösning finns. Maktlösa står vi alla och ser på...

Jag hatar krig och och jag avskyr terrorism. Allt som handlar att med våldskrafter driva sin egen fråga, tillförskansa sig land, ägodelar, territorier, förstöra mark och vatten, allt som kan inbegripas i avsaknad av förhandling är totalt förkastligt.

Ofta känns det som krigen i världen bedrivs av män och de stora förlorarna är kvinnor och barn. De konflikthärdar i världen som finns just nu visar fruktansvärda förhållanden för dessa grupper. Det jag inte förstår är den handfallenhet som numera kännetecknar FN. Hur stor roll kan EU ha i detta sammanhang? Borde vara stor i mina ögon. Så, nu har jag även haft en åsikt om detta.

Inga kommentarer: