tisdag 27 januari 2009

Hamam Nordic Blue hotel

Läste en artikel om Hamam-bad för drygt ett år sedan. Lite senare såg jag ett inslag på TV om samma sak och det verkade ljuvligt. Det tog ända tills idag innan jag själv fick uppleva denna företeelse. En födelsedagspresent till Sofia för tre år sedan bestod av helkroppsmassage och någon fritt vald behandling. Tiden bara rann på och hon "löste" aldrig ut sin födelsedagspresent. Hon var självskriven att vara med på något som Nordic Blue hotel kallar för "Sköna tisdag" då det bara är kvinnor som vistas på Hamamdelen.

I beckmörker körde vi hemifrån straxt efter sex på morgonen för att kunna ankomma till Elfviks udde på Lidingö klockan 7 då man ska vara på plats för att börja med yoga.
Vi var redan ombytta i mjukiskläder så vi stuvade in vårt pick och pack i låsbara skåp i omklädningsrummet och gick för att möta Per, vår yogamästare. I rummet fanns fyra fårskinnsunderlag på golvet med skålformade vetekuddar att sitta på för vissa sittställningar. En snubbe kom in från en dörr på andra sidan sagda rum och rev av sig jacka och gummistövlar för att också vara med. Han hade inte hälsat om inte jag gjort det. Annars var det bara jag och Sofia.

Ute var det fortfarande kolsvart även om man bara kunde skymta vattnet. Per började med att lära oss andas i sittande ställning och koncentrera oss på vårt "inre öga". Dett var första gången för Fifi och mig. Jag blundade, slappnade av och tittade inåt mellan ögonen och såg en turkos oval. Sedan fick vi gå igenom olika övningar, uppbrutna av "dödstilla ställning". Andningen var ömsom djup och lugn, ömsom "eldsandning" som bestod av korta, snabba in- och utandningar som fick mig att märkbart inse hur torr luft det var i lokalen. Övningarna var mjuka men arbetsamma. Jag förstod nästan genast att om man gör alla dessa övningar varje dag så blir man smidig och mjukare i lederna och mår förmodligen väldigt bra. Den turkosa ovalen fördjupades i färgen till en stark blålila, opalskimrande färg. Man skulle i vissa övningar upprepa ett mantra som betydde "jag är sann". Minns inte exakt men det var typ sat nam någonting. De fyrtiofem minutrarna flög och när vi var klara sa Per att: Nu har vi yogat in ljuset, guru betyder den som visar vägen till ljuset. Mycket riktigt, utanför började dagern och mörkret var borta. Jag berättade att jag sett min opalfärgade oval och Per sa att det var häftigt att höra för de flesta får kämpa för att se någonting överhuvudtaget. Sofia hade sett ett vitt kors... (Hon är inte troende ;-)

Vi blev visade till en stor matsal som var tom på andra gäster. Ett bord stod dukat för oss två med allehanda god frukostmat. Kaffe och te, juice, olika pålägg och tesorter, bröd, fil och muesli. Vackert färgade lyktor hade tänts för vår skull. Vi åt i godan ro och tittade ut på grådiset och vattnet. En finlandsfärja stävade i sin enormhet förbi. Sofia och jag småpratade om lite allt möjligt. Det kändes spännande att äntligen få prova på det här med Hamam. Det kändes också mysigt att få umgås med Sofia en alldeles egen stund. Hon är bara här en knapp vecka och vi ses ju verkligen inte så ofta när hon nu bor i Umeå. På fredag ska vi få gå på vernissage på Liljevalchs vårsalong där Sofia ha fått med ett alster.

När vi var klara med vår rofyllda frukost så gick vi och bytte om till våra badkläder och de badrockar och tofflor som lagts fram åt oss. Vi gick till Hamamen där man fick som små dukar att sitta på och det fanns handdukar. Vi duschade och gick och satte oss i ångbastun. Om jag fick önska mig något så skulle det vara en egen ångbastu! Sedan gled vi ner i den härliga poolen som låg precis utanför tvagningsrummen. Två kvinnor välkomnade oss in. I tvagningsrummet fanns en enorm marmorplatta där man skulle lägga sig. Jag hade haft farhågor om att det skulle vara iskallt mot kroppen men de hade värmt upp marmorn med hett vatten så det var mycket behagligt. Plattan var i en bekväm ståhöjd för dem som skulle tvaga. Vi fick avlånga cylinderformade galonkuddar i knävecken. Sedan började en overklig upplevelse. Att bli tvagad från topp till tå av en annan människa har jag inte blivit sedan jag var väldigt liten. Först så använde de skrubbhandskar och gick igenom både fram-och baksidaav våra kroppar. Sedan följde en lavendelskumning. Vi blev helt indränkta i floder av lavendeldoftande skum! Jag tittade bort mot Fifi som låg som om hon hade ett duntäcke av skum över hela sig. Sedan användes borstar som såg ut som hästsvansar med handtag. Återigen gicks hela kroppen över, både bak- och framsida. Efter denna fullständigt fantastiska behandling fick vi sitta på en annan marmorbänk och få håret tvättat och balsamerat. Det hela tog bortåt tjugo till tjugofem minuter. De tvagande kvinnorna var klädda i badkläder och jag tänkte att det måtte vara jobbigt för deras fötter och jag undrade om de hade problem med fotsvamp, månne? Att stå timmavis i mängder av vatten kan ju inte vara det bästa för ens fötter...

Vi vacklade saliga ut och lade oss en stund till i den lilla poolen. Det fanns en bubbelpool utomhus och jag gick för att kolla hur det såg ut. Det satt ett antal kvinnor i den och det ångade. Det såg skönt ut men jag kände inte för kontrasten kyla och värme just idag.

Satte oss i relax/matsalen som var inredd med mjuka divaner, stora kuddar och låga och vanliga bord belagda med mosaik. Små fina lyktor var tända. Det stod skålar med frukt, olika sorters nötter, russin och olika tesorter framställt. Vi njöt i fulla drag. Utanför fanns skog och hav och moddig snö. Vi pratade om inredning och hur svår världen måste te sig om man inte kan föreställa sig rumsanvändning och hur inredning kan se ut i sitt huvud. Vi syftade på Olle som inte ens när vi ritat upp hur det kommer att se ut hemma kan förstå hur allt blir när det är klart.

Vi gick och klädde på oss och sedan fick vi Mezetallrikar till lunch som var väldigt fräscha. Allt som allt var detta en underbar upplevelse som jag gärna vill göra om flera gånger. Tjugo över elva gick vi ut i den friska luften och till bilen för att börja vår färd till Berns där Emilie skulle visa sin första kollektion som andraårselev på Beckmans. Sofia och jag var mycket nöjda och mycket - rena!
:-)

Inga kommentarer: