tisdag 27 januari 2009

Soleil och hektisk måndag

På måndagsmorgonen åkte jag och Soleil till Bagarmossens djursjukhus där vi nu är stammisar. Soleil var märkbart upprörd över att åka bil vilket hon alltid är. Väl framme viftade hon på svansen åt allt levande vilket renderade kommentarer som: Åh, vad glad hon är, tänk att man kan vara så glad, men vad söt, Titta vad hon viftar? - och så vidare.

Hon väger nu 3,7 kg vilket betyder att hon går upp flera hekto per vecka. Hon är nu som en kompakt limpa, både i vikt och storlek. Med svans.

Soleil fick röntgas igen. Jag träffar olika hundägare och alla berättar gärna sin och sin hunds historia medan vi alla ängsligt väntar på olika behandlingar och provsvar gällande våra djur. Soleils benstomme verkar läka tillfredställande. Vi är uppe i åttatusen i kostnader för denna skada och jag tackar något högre stående väsen som ju inte finns att Soleil är försäkrad. Ännu så länge är If ett mycket bra försäkringsbolag! En sjuksyster lade ett nytt stödbandage. Veterinären hade sagt till att vi ska kolla hennes urinvägar nästa återbesök så hon hade bett sköterskan ge mig grejor för att samla upp Soleils urin för ett prov till nästa gång. Det är skrattretande för hur ska det gå till? Hon kissar ju inte om någon tittar på! Det är ju ett kapitel för sig...

På vägen tillbaka till Tyresö stannade jag till i Kärrtorp för att ge Emilie några räkningar som kommit i posten till henne och Sara. Jag är livrädd för att de ska få betalningsanmärkningar. När de kommer till sitt förstahandskontrakt nästa vecka så kan de begära eftersändning och då slipper jag den oron. Emilie hade sytt hela natten och gått och lagt sig först sju på morgonen. Hon jobbade in i det sista på sin kollektion. Soleils stödbandage hann sitta på tjugo minuter denna gång, puh vad jag blir trött. Jag skjutsade Emi till tunnelbanan. Sedan hem med hunden och tillbaka till centrum för att hämta upp Mats F. Vi skulle ha en lunchträff med våra motsvarande ordförande i haninge kommun. Vi försöker träffas regelbundet för att utbyta erfarenheter och ta tips ifrån varandra. Vi ses varannan gång i Tyresö, varannan gång i Haninge och det är mycket givande möten. Därefter till kommunhuset för att göra en påskrift och sedan till Brottsförebyggande rådets möte. Närpolis Svante Isaksson berättade om läget i Tyresö i olika frågor tillsammans med Linda som är kommunens brottsförebyggarsamordnare. Efter BRÅ åkte jag hem en sväng och sedan till kommunföreningens lokal på Radiovägen och styrelsemöte.

Var tvungen att lämna mötet innan vi var klara för jag skulle hämta Sofia vid flygbussarna i city. Det var underbart att se Sofia även om det inte är så länge sedan hon var hemma för jullovet. Vi var hemma ungefär halvtio och då gjorde jag oss varsin rostat bröd med vita bönor. Sofia är vegetarian vilket inte gör det jätte lätt att ordna med mat. Jag satt vid datorn en stund och Sofia och Olle småpratade. Jag släckte inte förrän halvtvå på natten, det sista jag gjorde var att måla naglarna blå.

Inga kommentarer: