måndag 26 januari 2009

En vanlig helg

Jag röjer och röjer. Det är så mycket prylar överallt. Jag har dragit fram allt som Emilie har stuvat undan i hela huset. Det fyller hela vardagsrummet. Jag är trött på kaoset. Men nästa helg ska tjejerna flytta till Solna. Då försvinner det mesta. Då kan vi börja dra om hela kabelnätet.

Igår var vi hos Anders V på femtioårsfest. När man kollar detta års födelsedagar och nästa så har en stor del av vänkretsen hamnat på femtio-årsstrecket. Det känns overkligt. Inuti är jag typ max trettio... Stefan hade lagat mat hela dagen. Det var mycket gott och jag blev proppmätt. Ulf Kristofferssons före detta var där, hon har ju varit ihop med Anders och vi sågs förra gången på Rödlöga då Nisse fyllde femtio. Hon är ganska rolig och lite märklig men flera runt omkring mig tycker att hon är totalt galen. Jag är nog lite förundrad över det faktum att hon arbetar som jurist och tydligen fixar det.

Jag åkte därifrån vid tjugotre-tiden för att jag ville hem till lilla Soleil. Olle blev kvar och kom inte hem förrän fyra på morgonen, väldigt berusad. Anders hade lovat att skicka med cheesecake med Olle till mig. Jag frågade om han hade fått med sig lite men han mumlade något ohörbart och stöp sedan i säng. Idag på eftermiddagen kom han med en mosig påse med en rejäl bit som då hade legat i hans jackficka hela dagen. Det hindrade inte mig från att försöka trycka i mig allt men inte ens jag förmådde det. Det blev en liten bit över till hundarna...

Pratade med Maria, ordförande på LM om Almedalsveckan idag. Hon hade upptäckt att de har lagt veckan en vecka tidigare. Otroligt. Jag visste inte om det så det var en jäkla tur. Det blir vecka 27 i år och då har jag jour. Lyckligtvis så kunde Andreas byta med mig vilket är väldigt reko av honom. Nu har jag boende bokat så det är bara resan kvar att ta hand om. Jag börjar redan längta, det är så himla kul där!

Vi hade styrelsemöte med HBT-liberaler hela eftermiddagen. Jag parkerade på Riddarholmen som vanligt. Det var ett bra möte och det kommer att hända mycket detta år. När det var slut körde jag hem Seved till sin och Henkes nya lägenhet i Liljeholmen. Jag hoppade med upp en sväng för att kolla den. Urläcker, fin planlösning och snyggt med ursnygga tapeter och material i köket. Induktionsspis, Olle skulle bli avis. Glömde dessvärre avsluta parkeringen så jag fick betala ända till straxt före 22.00 då jag kom på att jag missat att ringa in och avsluta, vilket var mycket onödigt och retfullt. Så blir det när man är inbegripen i samtal, I've been there before!

Jag rensar och röjer och donar. Det verkar aldrig ta slut. Imorgon ska Soleil och jag till Bagarmossens djursjukhus för att röntga igen. Sedan ska jag träffa två av Haninges kommunalråd tillsammans med Mats Fält. Därefter är det Brottsförebyggande rådet och sedan styrelsemöte i kommunföreningen. Jag kommer att bryta vid 20.15 föra tt åka och hämta Sofia och Jesper vid flygbussarna i city då de kommer från Umeå. På tisdag ska Sofia och jag på Hamam på Lidingö och sedan på Emilies livs första visning av kollektion på Berns, det ska bli så roligt och är så spännande!

Jag tiggde en cigg av Lisbeth idag under en paus på HBT-liberalers möte, det var gott. Jag som inte rökt eller varit sugen på många år börjar sakta bli röksugen igen. Slutade ju precis innan jag fyllde fyrtio och det är snart tio år sedan. Vad kan sådant bero på? Jag fattar ingenting. Jag trodde att det var ett avslutat kapitel. Men finns det något som någonsin blir avslutat om man har påbörjat det? Någonstans virvlar det väl runt där i ens innersta medvetande, man tänker eller känner att man har kontroll, men i själva verket är det en slags illusion. Finns det företeelser som man har gillat eller gillar så har kroppen ett eget minne, som ett avtryck i cellerna. Så tror jag att det är. Även med negativa företeelser.

Därför kommer jag aldrig bli kvitt min höjdrädsla. Därför kommer jag aldrig sluta att älska dem jag älskar nu. Och det är helt OK. The world according to Anna.

2 kommentarer:

Seved Monke Ajneståhl sa...

Anna, börjar du röka igen så blir jag och Henrik riktigt arga. Och det vill du inte råka ut för.

Anna Steele sa...

Ha, du röker ju själv när det vill sig! I am soooo scared :-)