torsdag 11 december 2008

Tyresö Gymnasium - om demokrati och påverkan

Idag har Martin (socialdemokraternas opp.råd) och jag varit och pratat i två klasser på Tyresö Gymnasium. Det är väldigt roligt men i den senaste klassen vi var i så blev en kille så upprörd när jag pratade om vad jag tyckte om odemokratiska partier så att han kastade sig upp för att lämna klasrummet. Jag bad honom stanna och berätta varför så att jag kunde få lära mig något. Men han gick.

Annars var det lugna diskussioner och mycket intresserade elever. Tror vi. När vi började avsluta med den första klassen var det en tjej som sa att hon tyckte att det varit urtråkigt och gulle-gull och hon hade trott att vi skulle debattera! Hennes lärare hade sagt att det kommer politiker... Inte så mycket till introduktion faktiskt. Och så kommer vi och pratar om att vi vill att de ska vara med och påverka! Och det blir mottaget som tråkigt... Vad har vi för självbild egentligen? Jag trodde att vi gjorde något bra här. Illusioner är det tydligen lätt att bära på.

Ikväll har vi kommunfullmäktige. Känner mig lite sliten och trött. En vecka kvar till julledighet, ska bli ljuvligt!

Martin gav mig en champagneflaska, jag vann vårt vad om vem som gått ner mest procentuellt i förhållande till kroppsvikten som vi gjorde upp om för några månader sedan. Ingen av oss visste förstås att jag skulle bli magsjuk. Har gått ner nästan tre kilo sedan invägningen, men mer än fem kilo sedan jag blev sjuk för jag var på väg upp i vikt istället innan jag åkte till Indien. Har aldrig vägt så mycket i hela mitt liv. Måste montera upp boxningssäcken och börja jobba med musklerna!

Inga kommentarer: