onsdag 24 december 2008

Sova dåligt

Somnade tidigt vilket gjorde att när väl Olle kom i säng och började snarka så vaknade jag till och sedan var det kört för min del. Jag låg och vred och vände mig i minst en timme innan jag gjorde slag i saken och gick ner för att ta en kopp te och läsa om narcissism samt om överlevnad i olika miljöer. Hundarna klättrade på mig och jag förkovrade mig. I överlevnadsboken beskrivs bland andra "bra saker att vet" hur man gör ett snitt i halsen för att tillföra luft om det finns något som blockerar, hur långt man ska föra in kniven eller hellre en grov nål och var den ska föras in med utgångsläge från adamsäpplet.

Om narcissism finns mycket att lära om beteenden och olika kända psykoterapeuters teorier och hur de har använt kunskapen de tillförskansat sig under år av erfarenheter med olika patienter. Ibland känns det som om allt stämmer på mig eller på människor jag känner, ibland känns det fjärran från mig.

Idag var en cool dag. Började ordna för middagen först vid 16.00-tiden. Vi skulle ju bli över tjugo pers så jag var tvungen att se till att vi hade tillräckligt med stolar och porslin med mera. Olle kom hem och hade med sig Emilie och Sara. Sara mår inte så bra efter operationen. De ville ge sina julklappar genast. Av Sara fick jag en underbar grå poncho och av Emilie en stor soffkudde som hon låtit väva i Borås med ett foto på alla tre tjejerna när de gör sig till och vindar med ögonen. Fantastiskt. Sedan började alla välla in och det blev väldigt trevligt. Alla älskade min ajvar- och kycklinggryta. Slutligen kom Babette med Donald med fästmö och lille Theo som nu är nio år och som numera talar flytande svenska. För två jular sedan kunde han inte ett ord svenska. Nu har alla åkt hem och det är julafton! Sofias sista lucka är öppnad och alla filmcitat finns hänvisningar till som en bonus.

Merry Christmas, to you from me!

Inga kommentarer: