måndag 22 december 2008

Missad glöggträff och skippad bastu

Fick med Olle för att hämta ett bord som jag fått. Emilie behövde ett arbetsbord i nya boendet. Vi åkte och hämtade det och jag fick väldigt ont i ryggen på grund av att det var rätt tungt och vi skulle få ut det till bilen. Olle var inte på gnistrande humör vilket fick mig att ännu en gång fråga honom om det är så vi ska ha det när vi inte har mer än varandra att rå om längre. En grinig gammal gubbe resten av mitt liv, tills jag dör? No way, José! Vi har en del att jobba på, Olle och jag.

Tjugotre år med andra individer omkring oss hela tiden. Nu ska vi hitta varandra igen. Spännande. Jag menar det. Huset för oss själva öppnar helt nya möjligheter som jag längtat efter. Och här ska göras om! Måste äntligen få ordning och reda överallt. När våra barn om cirka hundra år hämtat alla sina kläder och pryttlar så kan det bli riktigt bra.

Vi hjälpte Emilie att flytta in en av sängarna till hennes rum. Saras väninna Lucy hade hjälpt Emi att förlänga håret. Jag frågade om hon kunde göra det på mig också och det kunde hon. Jag ska ha jätte långt hår innan jag fyller femtio, så himla kul!!! Vi skjutsade Emi till affären och tillbaka till tjejernas lägenhet igen. Sara mår inte så bra efter operationen men det hindrade henne inte att gå ut och festa utan att dricka (sa hon). Väl hemma tog jag ett glas vin och upptäckte till min förtvivlan att jag missat Annas glöggträff/openhouse. Ollle skulle basta med Staffan och jag bangade det också. Jag är så trist ibland.

Men istället såg jag en film av Spike Lee som var bra. "The inside man". Jag förstod inte en sak dock. De grävde ett hål där man blottlade rörledningar. Varför? Kan någon förklara? Jag förstår inte vad som hände med den tråden...

Jag sov dåligt inatt, börjde komma in djupt framåt morgonen då Olle förstås började snarka. Gick upp när telefonen ringde och det var Bengt som är oroligt för ett visst ärende. Pia ringde och det behövdes en påskrift. Jag duschade och åkte in till centrum efter att ha bokat tid med Bengt. Tog en koll om Berit var inne och det var hon. Vår KSO ska åka till USA i en månad. Hon oroade sig för samma ärende som Bengt. Jag känner mig inte lika oroad. Kommer media så låt dem komma. Barnen i vår kommun står i första rummet!

Mats ville byta några ord men jag skulle iväg för lunch med Bengt. Väl på Green Bull dök Martin (s) upp och vi småpratade lite allmänt. Jag ringde till Anita så att vi kunde få prata ihop oss så att Bengt skulle känna sig lugnare. Sedan skildes Bengt och jag åt en stund för han skulle till plan 5 snabbt. Jag hittade ett par glittriga skor perfekta för nyårsafton på rea på Wedins som är uppköpt och allt ska bort. Sedan sprang jag tillbaka till kommunhuset och plan 3 där Bengt satt med Anita, Staffan (juristen på vår förvaltning) samt en annan hög tjänsteman involverad i ärendet. Vi pratade igenom hur detta hanteras formellt och hur vi ska göra med det.

Jag känner mig lugn. På väg ut på plan 1 så ringde Mats (m) och ville byta några ord. Jag väntade in honom och så kom han med en lapp med mitt latinska citat från Van der Nootska och det betydde tydligen något med om elden från brinna fortsätter arbetet eller något sådant. Mats mamma hade gått bet lite men försökt få rätsida på det. Ja, det låter plausibelt. Dum calet Posteritati laborata... Hur många läser latin numera? Om inte för biologistudier eller läkarstudier eller liknande?


Jag åkte hem och gjorde grytan till morgondagens samling av Brandtar och Karlströmare. Och några Kontomanuer. Nu är klockan fem, det är ganska ruggigt ute och jag ska läsa om Narcissism eftersom coach och jag pratar mycket om det. Och ringa pappa Clive som plötsligt vägrar komma på vår kalkonmiddag på juldagen som vi håller enbart för hans skull, nästan. Karins barn är väl måttligt förtjusta i kalkon. Han vill inte komma. Ibland undrar jag vad det är för gener som denna familj har.

Familjen. Helgerna. Jul. :-) Nu ska skinkan in i ugenen!

Inga kommentarer: