onsdag 17 december 2008

Onsdag veckan före jul

Dagen började med Olles otroliga väckarklockas sken. Den börjar lysa lite mjukt som en soluppgång och ökar sedan i sken tills det är fullt 60watts "solsken". Olle vaknar inte lika lätt av vare sig ljus eller ljud. Jag stapplade ut med hundarna och hämtade tidningarna. Vår katt Esmeralda följer alltid glatt med och kråmar sig, alla djuren är sugna på frukost. Rostade bröd och gjorde kaffe och läste nyheterna. Datorn på. Lantmätarna kom för att mäta styckningen av vår tomt.

Olle och Sofia åkte för att hämta Sara som igår blev opererad. Hon lät ta bort halsmandlarna. Tydligen hade hon satt sig upp och hostat blod och alla hade blivit frenetiska på uppvaket och någon hade gapat: Ge henne morfin! Sedan flöt Sara lyckligt iväg. Exakt samma sak hände med Olle. Han blev också opererad och fick halsmandlarna borttagna och fick morfin som gav honom en tripp som han aldrig någonsin glömt. Sådan far, sådan dotter. Hon mår bra nu men kan inte prata så bra.

Jag åkte till kommunhuset, knackade på hos Anita så att hon skulle veta att jag var på plats. Hämtade posten från mitt postfack, gick igenom mail och olika papper. Anita kom upp så att vi fick prata igenom en del viktiga händelser och reda ut saker och ting. Martin (s) kom förbi och vi småpratade lite, sedan kom Mats (m) tillbaka från gymnasiet där han varit på klassbesök. Imorgon har jag mina två sista för denna omgång. Vi börjar om nästa år.

Hann med en del praktiska saker, en massa underskrifter och lite utskrifter. Sedan gick jag igenom ICA och handlade hundmat innan jag hoppade i bilen för färd till slottet och årets sista socialnämnd. Vi har ett kompetensutvecklingsprojekt som är så bra och det finns ingen annanstans i hela Sverige. Jag är väldigt stolt. Nämnden var klar snabbt.

Därefter följde mitt femte julbord på sex dagar. Jag känner mig lite uppsvälld :-)
Alla var på gott humör.

När jag kom hem så visade Sofia den intervju i högskoleverkets tidning "Nyheter och debatt" där hon medverkar. Ämnet var att trots en ny rapport som visar att examinerade från konstnärliga utbildningar har svårt att få jobb så finns det alltid många sökande varje termin. Sofias recept är: Viktigt att marknadsföra sig själv. Hon är så duktig. Det är alla mina tre fantastiska döttrar. Och det är en vecka kvar till julafton...

Inga kommentarer: