torsdag 27 maj 2010

Oljiga pelikaner

När jag såg bilderna i SvD idag på de oljiga kusterna i Louisiana och en stackars oljeindränkt pelikan så ville jag åka dit och hjälpa till att sanera. Det har varit många katastrofer det senaste året där tiotusentals människor farit illa och där har jag inte reagerat på samma sätt. Inte för att jag inte vill hjälpa, någon gång ska jag åka iväg på volontärarbete, men därför att jag vet att så många människor strömmar till från olika delar av världen för att hjälpa vid sådana tillfällen.

Hur många strömmar till när det är naturen som främst drabbas, fågelliv och djur? Visserligen kommer folk i området i förlängningen drabbas i och med att deras näringar blir förstörda, såsom ostronodlingarna och fisket, så att de inte kan få någon utkomst.

Men just nu formligen dränks hela kuster in i ett vidrigt, kladdigt, svart gift som kommer att ta åratal att få bort. Kan man föreställa sig hur det skulle kännas att bli indränkt i detta klet, förlora bärkraft och flytkraft, sakta frysa och svälta ihjäl eller helt enkelt bara drunkna?

Sorgligt.

Inga kommentarer: