tisdag 18 maj 2010

Beckmans examensvisning på Berns 2010

"The only way to fly is to die" är rubriken på Emilie Steeles beskrivning av sitt examensarbete på Beckmans designhögskola. Igår var hela familjen på visningen på Berns. Emilies kollektion var sist på listan. Vi fick se massor av vackert, fult, välskräddat, havsigt sytt, ja, det var en salig blandning av kollektioner som väckte olika känslor. En av mannekängerna var så mager att jag fick ont i hela mig och ville skrika!

Emilie, lilla Emi. Hon började rita ofattbart bra långt innan hon kunde skriva, hon var bara tre när hon ritade av Kalle Anka på fri hand helt perfekt. Hon har en förmåga att teckna som gjort att det är hennes sätt att förmedla allt. Hon hade ständiga öroninflammationer när hon var liten och från det att hon var tolv fick hon problem med sin vänsterhand som hon varit tvungen att operera otaliga gånger. Trots ständig värk skapar hon med dessa små händer otroliga kreationer, hon syr i hårdaste skinn och tunnaste tyll. Om jag hade kunnat ta hennes smärta istället för henne så skulle jag ha gjort det. Istället bär hon själv på den och ändå satt vi då på Berns för att vänta in hennes examensarbete.

Sisten ut kom alltså Emilies skapelser. Jag blev tårögd. De var så vackra och välgjorda och betagande. Temat med fjädrar, vingar och fåglar var oslagbart, det var haute couture! Jag är så stolt över mellandotter Emilie som kämpat i månader med detta arbete. Jag vet hur hon haft kontakt med nordens duktigaste plymmakare för att få råd om hur man arbetar med fjädrar. Jag vet hur hon haft kontakt med en norrländsk jägare som skulle hjälpa henne att få tag på fågelkranier och fågelklor. Jag satt förstummad och tårögd och såg de olika modellerna gå i hennes hårt framarbetade kläder och det var helt overkligt. Allt avslutades med en magnifik brudklänning helt täckt av vita fjädrar som var så vacker så att man tyckte att man såg en svan glida fram med sin brudgum...

Allt slit och nedlagd tid blev en fantastisk kollektion som Emilie ska vara oerhört stolt över. Hon blev inbjuden till TV4 morgon till idag men tackade nej, hon är helt slut och ville äntligen slappna av. Sitter just och tittar på TV4 och det verkar som att de dissar hennes kollektion på grund av det vilket jag tycker är skamligt.

Men det var hennes beslut och det kunde inte jag påverka. I alla fall står världen öppen för denna otroligt begåvade varelse som jag inte (ännu en gång) fattar finns till på grund av Olles och min kärlek för varandra. Världen är märklig, fantastisk, skrämmande och hemsk. Modevärlden är hård. Må all hennes begåvning få komma till sin rätta och Emilie: Du är unik och marvellous! Bli lycklig, min älskling!

2 kommentarer:

ClaraNova sa...

Emelies kollektion var som du beskriver en helt fantastisk sammansatt värld av perfektion som avslutade modevisningen med eufori. Önskar henne all lycka i framtiden!

Anna Steele sa...

Tänk att du sett den, tack för vänliga ord! Är förstås subjektiv som varande hennes mamma. mvh Anna