tisdag 11 maj 2010

Det judiska Stockholm och finbesök av Börje Ahlstedt

På söndagsmorgonen åkte jag vid nio-tiden från Violstigen för att komma i tid till bussen som skulle gå från Luntmakargatan. Jag hittade en parkeringsplats på en gata lite ovanför och gick dit i sakta mak. Vi hade en buss full med guider som samlade poäng som de måste ha för att kunna fortsätta ha kvar sin guide-licensiering, samt en del lärare. Jag verkade vara den enda politikern. Vi fick höra allt om hur de första judarna kom till Sverige. Redan på femtohundratalet kom det judar som inte fick bosätta sig i Sverige om de inte konverterade. De fick inte heller konkurrera med de olika skrån som fanns.

Vi hade en fantastisk guide som var rolig, mycket kunnig och intressant. En partivän, därav möjligheten för mig att få följa med på denna tur som gått av stapeln varje år sedan 1997. De svenska judarnas historia är verkligen en historia för sig. Stockholm var uppdelat på Norrjudar och Söderjudar. Det fanns så kallade judehus där man hade filantropisk verksamhet och hjälpte fattiga judar med mat och bad. De uppfördes av rika judar som ville hjälpa de sina som inte var riktigt lika framgångsrika. Det finns tre synagogor i Stockholm och två gamla begravningsplatser som inte längre används.

Förr fanns det textilindustri eller skrädderier i var och varannan stad som drevs av judar. Det fanns inte så många yrkesområden som inte konkurrerade med skråsystemet. Därför blev det banker som drevs av judar och de var läkare med mera.

Sachska spädbarnssjukhuset som det hette då byggdes 1911 av familjen Sachs. Det fanns massor med stiftelser som kom till med pengar från förmögna judar. I princip varje museum i Stockholm har kommit till med hjälp av judar. Tjugofem procent av alla Nobelpristagare har judiskt påbrå.

Vi fick veta massor mer och se massor. Det var en mycket givande rundtur.

När jag kom hem var jag kall och trött och var tvungen att ta tag i vårt valprogram som blivit försenat.

På måndagen besökte jag kvinnojouren i Tyresö och sedan vigde jag ett par. På kvällen hade vi medlemsmöte och gick igenom valprogrammet. Det var roligt och det blev en del tillägg och ändringar.

Idag höll jag socialutskott på förmiddagen. Sedan skulle väntjänsten i Tyresö ha vårlunch för alla sina volontärer och då skulle en hemlig gäst komma. Jag hade det stora nöjet att få hämta Börje Ahlstedt vid Dramaten. Vi har träffats några gånger förut vid olika tillfällen, eftersom han känner Ann Näfver, socialförvaltningens metodutvecklare. Han är en underbar person. Trots stress och det faktum att han klämde in oss i sitt redan hektiskta schema så kom han med strålande humör, humor, inlevelse i sorg och karisma. Alla blev väldigt glada att han var med.

I bilen när jag körde Börje ville jag verkligen att han skulle veta att han inte behövde vara konversabel utan han fick gärna vara tyst och vila om han ville. Men han är genuint intresserad och lyssnande och gav mig goda råd och kom med klokskap. Jag gillar honom väldigt mycket.

Han kommer nog aldrig förstå hur mycket det betydde för alla som arbetar på väntjänsten att han var där och gjorde en fantastisk komprimerad föreställning med både berättelser, sång och diktläsning. På plats var även nämnda Ann Näfver som höll i allsången och hennes man Leif som spelar dragspel så bra och en man från Manscentrum i Haninge som var en duktig gitarrist. Allt som allt en väldigt lyckad kombination.

Nu måste jag arbeta med de justeringar i valprogrammet som kom till efter medlemsmötet. Snart börjar jag nog drömma VALPROGRAM VALPROGRAM VALPRPOGRAM...

Inga kommentarer: