lördag 8 maj 2010

LibDems ner men ändå en faktor

Konstigt att Liberal Democrats gick tillbaka i England med tanke på den mediala uppmärksamhet som Nick Clegg fick. Eller så kan det vara att man har ett system där någon måste vara en tydlig segrare och därför stöder man inte gärna ett litet parti som istället blir vågmästare.

Igår var jag med lite som "värdinna" för vårt vänortsbesök från Cesis, ett gäng kvinnor i olika befattningar därifrån, som under sitt studiebesök i Tyresö skulle äta lunch i kommunhuset. Tog emot klockan 12.00 tillsammans med några tjänstemän. Vi åt en god lunch och sedan skulle damerna få en lucka tills nästa besök på C3L så de gick och shoppade lite i vårt centrum. Själv åkte jag hem för att packa med lite saker till Centralbadet. Ledarskapsutvecklingsgruppen skulle träffas, de som kunde komma loss lite tidigare på dagen, och softa på badet.

Jag hade väntat för länge med att boka behandling så jag fick nöja mig med tjugofem minuters hot-stone massage (vilket visade sig vara ljuvligt, trots allt) istället för den femtio minuters kanelinpackning med ansiktsbehandling som jag spetsat in mig på. "Ja, om du vill ha den så är det först i juni som det finns tider till den", sa flickan på bokningen.

Jag SKA uppleva att bli helt inpackad i kanelkräm och folie någon gång!

Men tillbaka till min fredag. Min Olle kom och hämtade mig hemma och körde mig in till staden, han var så gullig. Han har väl märkt hur sliten och trött jag är och jag har värk i hela kroppen, det är ju inte så bra...Så jag slapp köra och leta parkering eller åka buss och bli kall och trött.

Väl på badet letade jag efter de andra. Några skulle vara där, några skulle komma direkt till den planerade middagen. Lade mig i en hängmatta uppe utanför behandlingsavdelningen. Där började jag sakta dåsa... Si, efter en stund kom min partivän från Huddinge.

Det råder en mysig stämning på Centralbadet, man hasar omkring i badrockar och simmar lite, tar någon behandling eller sätter sig i bastun eller ångbastun. Jag är galen i ångbastu, skulle vilja ha en egen om det hade varit möjligt. Men den de har på centralbadet är gemensam för herrar och damer. Det som alltid fascinerar mig är att männen alltid glor lite förstulet på de kvinnor som kommer in och sätter sig. De flesta kvinnor försöker undvika att titta sig omkring.

Om det är något jag ska fixa om jag skaffar ett nytt badrum när vi drar in kommunalt VA så är det en lite ångbastu. Sedan är jag nöjd! :-) Då är det bara Olles inte fullt så förstulna blickar jag behöver stå ut med och det är gott så.

Sedan vi funnit varandra, fyra av oss åtta från utbildningen, så hängde vi med varsitt glas rosé och lite nötter i bardelen där de även har jacuzzi och termalbadet. Det var otroligt mysigt. Tiden flög och plötsligt var det dags att börja göra sig iordning för att gå bort till matstället.

Vi promenerade på Drottninggatan och tvärade sedan över Hötorget för att ta oss till Oxtorgsgatan där SMAK på Restaurangen ligger. Där hade vi fått bord först 19.45. De andra som kom direkt var redan där smuttandes på olika drycker. Kärt återseende, behövdes tre månaders varsel för att alla skulle kunna boka ett gemensamt datum, detta är en grupp mycket upptagna kvinnor!

Denna restaurang hade jag ingen aning om att den existerade förrän min världsvana gamla väninna (vi har känt varandra sedan vi var tolv år gamla, sedan Nykvarn och hela skoltiden och hon rör sig i staden och dess fina krogar mycket mer än vad jag gör)tog mig dit till en lunch för några år sedan. Jag blev helt begistrad, det är så fin inredning och konceptet som de har på middagstid är att man väljer ett antal avsmakningsrätter samt (om man vill) tillhörande drycker som finns rekommenderade. Jag valde fyra rätter samt tre!!! efterrätter (do I love desserts or do I not?)

Vi satt bara och aaaaaade och ooooooade och njöööt. Det var så otroligt häftigt, det var fantastiska smakupplevelser.

Vi åt och vi åt och den ena tallriken efter den andra kom in. Lagom stora portioner, vi blev inte proppmätta men var mätta när allt var klart. En annan stackars partivän från en annan kommun i länet satt bredvid mig och masserade sina tinningar, hon hade samma dilemma som jag haft dagen innan, ett värkande huvud där värken inte ville släppa. Hon hade en teori om att massagen hon fått gjort att huvudvärken som hon hade haft sedan morgonen blivit ännu värre med den påföljande avslappningen och blodcirkulationen som kommer av massage. Jag tror att hon har rätt. Jag fick veta att jag var väldigt spänd på ena sidan av ryggen när jag fick min hotstone-massage. Ja, svarade ja, jag kompenserar med hjälp av den sidan ryggen eftersom jag har väldigt ont på motsatt sida. Hon masserade extra där...

Man blir lite groggy av att få dessa stimuli, massage, värme, simning, ånga, värme och så vidare. Stackars min partivän, det blev inte bättre av huvudvärkstabletten som hon fick.

Alla var glada över en skön eftermiddag och härlig kväll. Olle hämtade mig utanför restaurangen och jag blev hemkörd som en prinsessa.

Idag ska vi kampanja i centrum så nu måste jag snart gå. Det är skitväder, stormigt och kallt och jag är så besviken för jag har kastat strumpbyxorna för denna vinter, men det är obehagligt kallt. Så sjutton jag tar på mig dem igen, det får bli när frosten kommer i höst!

Inga kommentarer: