torsdag 27 maj 2010

Folkpartiet=Mycket väl godkänt!

Att vara Liberal gör mig alltid stolt. Att vara folkpartist är inte alltid lika okomplicerat. Det tror jag varenda aktiv politiker i vilket parti som helst kan känna, detta att man varje sekund skulle kunna vara med på varenda millimeter av de frågor som ens parti driver. Så är det ju inte, ALLT kan man inte vara med på, det hör till att man inom alla partier ständigt diskuterar och argumenterar med eller mot andra i sitt parti som tycker eller inte tycker som man själv gör. Till sist landar partiet i det som de flesta tycker är bra. Det är bara att gå till sin egen familj: Hur många gånger vill alla familjemedlemmar göra precis samma sak vid samma tillfälle? Eller hur många gånger tycker alla precis lika i alla frågor?

Idag är det emellertid oerhört lätt att vara folkpartist. Självklart ska A-kassan vara statlig! Som vanligt finns det en svensk modell enligt facket som är totalt ologisk när man ser till resten av samhället. Makt är ett underligt djur, maktmissbruk ett monster!

Mänskliga rättigheter är en bas inom liberalismen och tvångsäktenskap är ett grovt brott mot mänskliga rättigheter. Arbetet mot detta fenomen är dessutom ett starkt inlägg i arbetet för jämställdhet. Vad har vänsterblocket gjort under alla sina år vid makten på det området? Just det, nada. Det ska daltas på grund av olika värderingar och religioner. Det håller inte om man ska försvara mänskliga rättigheter att sätta premisser för hur de ska försvaras eller vilka de ska försvaras mot.

Igår var jag på Rosenbad och intervjuade en av mina favoriter i folkpartiet, Birgitta Ohlsson och numera Klamberg, för Tyresö Närradio. Vi samtalade bland annat om kvinnors villkor i politiken, jag tog upp det roliga uttalande hon gjorde när hon blev utnämnd till EU-minister då många ansåg att det inte var bra att hon var gravid: "Jag är inte gift med en dinosaurie". Det faktum att två andra ministrar också väntar barn har aldrig nämnts med ett enda ord i media, men så är de ju också - män! Intervjun kommer att läggas ut 27/6 och rulla sex veckor med jämna mellanrum dygnet runt, räckvidden är, vad jag förstått, ända till Lidingö. (Försök ratta in 91,4, min vän Iréne :-)

Tack Norge, för att förslaget om slöjförbud inte kommer att gå igenom i ert land!

Är det jag som ser dåligt, är det kvaliteten på fotot? Eller HAR han färgat håret en smula? Alla har rätt att vara fåfänga, självklart. Själv slingar jag håret regelbundet för att de grå stråna, som sakta börjar skönjas, inte ska synas alltför mycket. Men av någon anledning så gör män det (färgar håret) så att det syns tydligare. Jag har säkert fel...hoppas jag.

Men det är inte rättvist av mig. Kvinnor duttar och grejar ständigt med sitt utséende, man försöker frustrerat och oftast förgäves mota ålderstecknen i grind. Det är klart att män ska få göra vad de vill också. Jag vet inte varför jag blir besviken. Kan det vara att av alla styrkor kvinnor har, de är många, många, så är det en av de största svagheter vi har, nämligen den fåfängliga fåfängligheten.

Män, har jag tyckt, har den enorma styrkan att hur de än ser ut, hur gamla de än blir, så kan de slappna av med sina bukar, slafsiga kläder, gråa hår och ansikten som ser ut som väl använda resväskor. De är ju ändå attraktiva! De får ändå tag på kvinnor halva deras ålder! Tänk att kunna slappna av så!

Tjejer börjar anamma killars vanor att bli mer utåtagerande och killar blir alltmer utséendefixerade. Typiskt och ironiskt att könen ska anamma varandras mer svåra fenomen.

Nåväl, idag tycker jag att Folkpartiet Liberalerna får mycket väl godkänt!

Inga kommentarer: