torsdag 6 maj 2010

Huvudvärk och opinionsmätningar

Vaknade imorse med huvudvärk. Upp, duschade och gjorde mig iordning efter det att jag skummat DN och SvD. Åkte till kommunhuset och väntade in en grupp från Cesis, vår vänort i Lettland. Jag och Fredrik (m)(kommunstyrelsens ordförande) välkomnade och sedan fick gruppen en dragning om hur Servicecentret fungerar.

Fredrik och jag gick iväg lite tidigare, vi skulle få ta emot diplom från Svenskt Näringsliv, kommunen har gjort ett jätteskutt upp när det gäller gott företagarklimat från sextioandra plats till tolfte. Vi blev fotograferade hållandes i varsitt hörn av det inramade diplomet. Därefter rusade jag ner till blomsterhandeln för att köpa en ros att lägga på min gamle partiväns kista. Susade till Tyresö kyrka. Det var en vacker begravning och jag grät floder. Huvudet värkte.

Det blev samling i bygdegården för minnesstund, så fint ordnat. Vi fick landgångar och det gick ett bildspel med bilder på den bortgångne. Hans favoritmusik spelades och jag grät igen.

Avvek först av alla, hemskt nog, skulle in till stan för web-utbildning. Först var jag tvungen att svänga förbi hemma och hämta min dator. Där hade en taxi 020 kört in i vår mur och fastnat framför vårt garage. Jag sprang in i huset, tog ut hundarna, sprang på toa, tog in hundarna och sprang till bilen. Hälsade först på taxichauffören som hade beställt bärgning.

Susade in till stan, alldeles för fort på motorvägen, kom ändå tio minuter för sent till partikansliet. Värken i huvudet tilltog.

En partivän som är politisk sekreterare föreslog att vi skulle ta en fika efter kursen. Vi gick till Stortorget och Frälsningsarméns café. Där pratade vi lite om ditt och datt men mest om partiet. Vi skildes åt, jag hämtade bilen på Riddarholmen och susade tillbaka till Tyresö. Bytte om från begravningskläderna, tog ut hundarna och sedan åkte jag till företagarnas hus. Där var grillarna igång och bystfullt med folk.

Nisse på Arnos livs ordnade kött med alla tillbehör, han hade fått dit en representant för Hälsingestintan. Jesse och Logna från Skärgårdsradion var där. Den företagare som äger huset där företagarklubben håller till hade fixat grillarna. Det var helt otroligt gott kött, jag som är så kinkig när det gäller just kött. Det var väldigt god stämning. Men huvudvärken hade inte avtagit så jag åkte hem, men först fick jag en näve rosor av Nisse, han hade med sig blommor till alla damerna, han är en pärla.

Opinionsmätningarna visade att oppositionen hade försprång igår, idag visade mätningarna att alliansen hade det istället. Huvudvärken blir ju inte bättre med så motsägelsefulla och snabbt förändrade fakta. Jag borde vara glad men begravningen tog på krafterna och hur mycket kan man lita på sådana mätningar när de kan förändras så drastiskt över en natt?

Vilken dag!

2 kommentarer:

Josef Boberg sa...

HÄLSAN ÄR EJ ALLT - MEN UTAN HÄLSAN FÅR ALLT ANNAT UNDERORDNAD BETYDELSE !

Opinionsmätningar är ju ibland si och ibland så - "vet" Josef B.

Anna Steele sa...

Du har så rätt! Tack! vänligen Anna