tisdag 16 juni 2009

Skavsta till Tyresö

Fick väldigt ont i halsen på söndagskvällen och kände mig febrig. Typiskt, jag har klarat hela vintern från förkylning men nu kommer det i juni! Sov otroligt dåligt, vaknade varannan timme och undrade om jag missat väckarklockan. Till sist var det dags att gå upp och jag såg verkligen hemsk ut: Mörkt under ögonen och tärd. Halsen sved och jag var snuvig. Tog ur en del påsar ur bilen med tanke på att engelska släkten har bagage med sig och sedan åkte jag iväg. Genom Gubbängen och motet ringlade sig köerna, de släppte inte förrän efter Södertälje, men där blev det genast lättare att komma upp i någon fart som hette duga. Anlände till Skavsta 09.25, mina släktingars plan skulle landa 09.15. Planet landade tydligen 09.21. De kom ut ur arrivals 09.40. Min farbror hade sagt till mig att de bara skulle ha en väska på fyra personer för att RyanAir tar betalt per bagage, vilket jag tyckte lät helt galet. Tydligen hade han fått mothugg för de hade tre väskor med sig, vilket gjorde att det blev på håret att få in dem i mitt lilla bagageutrymme. Min farbror, pappas yngre bror, är en kontrollfreak av stora mått. Han hade med sig sin fru och sin dotter, min kusin. Min faster, Clives yngre syster, var också med.

Vi körde raskt tillbaka till Stockholm. Det är första besöket i Sverige för min kusin Claire. Vi körde till pappas lägenhet där jag ställt fram massor med noter och disketter och de fick titta fritt i bokhyllorna på de böcker och CD-skivor vi inte valt ut. Claire och jag bestämde oss för att ta en tur ner till city och låta de äldre släktingarna vara ifred bland sakerna. Vi åkte till Åhlénsgaraget och sedan gick vi över Sergels torg till NK. Där tog vi en räksallad var och vi hade väldigt trevligt. Vi hade kunnat kolla in staden mer men vi hade lovat att vara tillbaka en viss tid så vi handlade lite smörgåsar åt våra anhöriga och sedan åkte vi tillbaka till söder.

Alla knölade in sig i bilen igen, knölade därför att de hade fått ihop avsevärda mängder med grejor som de ville ta med på planet hem så de fick sitta med kassar i knät när jag körde dem till Prinsvillan där de skulle bo över natten. Faster skulle sova hos mig.

Jag visade Prinsvillan, det är så fint där och sedan åkte vi hem till mig för att äta. Jag hade tänkt att jag skulle hinna till Folkpartiets lokalförenings avslutning inför sommaren men nu blev det inte så. Regnet öste konstant under hela dagen. Nu är det dagen D och solen skiner och jag tror att det kommer att bli så fint.

Inga kommentarer: