torsdag 18 juni 2009

Ny minister för Folkpartiet Liberalerna

Så har vi då fått en ny minister, Tobias Krantz. Så fort jag hörde vem som blivit utsedd så tänkte jag på hur lite man märker honom. Jag stod ett pass med honom på gymnasiemässan vid folkpartiets monter för några år sedan. Han är alltid kostymklädd och prydlig och ser trevlig ut. Men också på något sätt lite odefinierbar. Det var till och med så att jag blev stolt som fick honom att fnissa några gånger. Nu sägs det att han har humor, något som jag uppskattar men redan har förstått. Tycker att det är kul att en ny minister beskrivs med ett sådant företräde. Det sker ju inte ofta.

Någon sa att han har lika stor utstrålning som ett fönsterkuvert. Lite så kanske det är. Kendocka. Men - tänk att vi alla ska ha sådan rätt att bedöma våra företrädare och andras i alla sfärer hela tiden! Jag som hela mitt liv hatat att bli just bedömd! Jag kastar mig in med hull och hår i politiken, en sfär där man blir bedömd konstant, av alla omkring sig, från familj och vänner till partivänner, andra partiers företrädare, tjänstemän och "den stora massan".

Forgive me, Tobias, för Kendockan. Du är en bra person, en god företrädare för partiet och det kommer att gå lysande! Lycka till! Jag är också glad att vi har en sådan klok partiledare. Det finns andra som hade kunnat få posten och då hade jag blivit förtvivlad!

Igår kväll hade vi vår sista socialnämnd innan sommaren. Medan Byggnadsnämnden hade fina smörgåstårtor till avslutning hade vi torra baguettemackor. Vi tar vårt ansvar när det är ekonomisk kris! Jag gick dock och köpte godis för egna pengar som jag hällde upp i skålar så att det åtminstone blev något extra denna sista gång. Jag avslutade med att säga åt alla att springa ut på grönbete - det behöver vi!

Så. Trots att det finns en hel del måsten för mig jobbmässigt denna sommar (en dragning på Almedalen, jourveckor och strukturering av höstens arbete, Pride är mest kul men också mycket jobb) så kan jag härmed säga: Nu börjar semestern! Jippppeeeeeeee!

3 kommentarer:

Margareta T sa...

Det är alltid en risk att underskatta människor - karisma som ett fönsterkuvert var ju rätt fyndigt. Hemma hos mig står fönsterkuvert högt i kurs hos alla ungar som skriver brev, lägger i fösnterkuvert som jag köpt av misstag och delar ut i grannarnas brevlådor. Alla blir glada och ingen retar sig!

Norpan sa...

Fönsterkuvert har inte samma underbara skratt som Tobias :)

Glad midsommar!

Anna Steele sa...

Han är väldigt trevlig. Jag litar på att det kommer att gå mycket bra den tid han hinner få som högskoleminister.