torsdag 18 juni 2009

Serbienbesök och bigarråer

Igår fick Tyresö kommun besök av en delegation från Serbien. Tretton personer kom i delegation med SKL International. Temat är att utveckla lokalt självstyre. Jag och en tjänsteman tog emot vid servicecentret och sedan lotsade vi dem till kommunstyrelsesalen. Där tog kommunchefen vid och berättade om kommunen och organisation, styrelsesätt och visioner.
Per-Olof berättade om alla olika undersökningar och enkäter som går ut till brukare, anställda och medborgare. Jag berättade lite om hur vi arbetar när vi sedan sett svaren på dessa enkäter. En tjänsteman från barn-och utbildningsförvaltningen berättade om öppna jämförelser och Våga Se. Efter en fikapaus blev det information om vårt servicecenter som är unikt i sitt sätt att arbeta i hela landet. Till sist blev det informationschefen som visade vår hemsida och berättade om hur man informerar och har medborgarpaneler. Jag sa att nästa gång får de komma och äta middag hemma hos mig, vilket tydligen uppskattades.

Det säljs jordgubbar utmed vägarna som vanligt denna juni. De säljer också bigarråer. Jag ÄLSKAR bigarråer. Därför handlar jag dessa saftiga bär stup i kvarten. Inte så bra för magen men oj, vad gott! Sommartecken om något. Undrar var de kommer ifrån...

Inga kommentarer: