tisdag 23 juni 2009

Iran

Landet Irans öde har hängt med mig nästan hela mitt liv, precis som Turkiets. Har träffat många iranier eftersom jag är uppvuxen i Södertälje, men också turkar. När jag var arton år gammal så läste jag "Låt tistlarna brinna" av Yasar Kamal. Åkte med en turkisk taxichaufför som jag "intervjuade" om hans hemland. Hans svar var så upprörande för mig (det finns inga problem) att jag bestämde mig för att inte någonsin åka till Turkiet förrän de rättat till de orättvisor som hela tiden förekommer där. Detta löfte har jag hållit i mer än trettio år. Precis som jag bojkottade franska viner i två decennier på grund av Mororoa. Tror någon att det har hjälpt att en enda liten individ varit så halstarrig? Tror någon att det har förändrats? Kanske är vi fler som tänker att Turkiet kan bli bättre. Vinbojkotten gjorde i alla fall skillnad.

Iran är en tragedi. Ett vackert och stolt folk med en otrolig historia. Jag önskar av hela mitt hjärta att en förändring kommer till stånd. Att stå vid sidan av och bara betrakta kan inte vara OK. Det vet västvärlden. Det finns ingenting jag avskyr mer än religionernas inflytande på samhällen. De män som använder sina religioner som påtryckningsmedel och verktyg att kuva alla omkring sig: Må de brinna i de helveten eller skärseldar de själva, men inte jag, tror på!

(På förekommen anledning vill jag göra ett tillägg i detta inlägg: Det är min högst PERSONLIGA åsikt att religioner finns i alla världens länders kulturer och har påverkat och påverkar oss alla än idag i hur vi förhåller oss till vår omvärld och våra medmänniskor. Sverige är världens mest sekulariserade land vilket jag är mycket glad för. Jag tycker att religioner är patriarkala och har stått och står för oändligt mycket elände. De personer som använder sina religioner som alibi för att förtrycka, mörda och diktera är för mig PERSONLIGEN helt förkastliga. Arbetar man däremot för att göra gott, inte skada sina medmännskor och för att förbättra sin omvärld spelar det ingen roll av vilken anledning eller vilken kraft som driver, det kan bara vara bra. Det är Anna SteeleKarlström som tycker detta och jag för inte något partis eller grupps talan vid detta tillfälle.)

2 kommentarer:

Margareta T sa...

Om slutraderna är uttryck för en privat känsla är det ok för min del. Är det kommunalrådet och gruppledaren för Folkpartiet liberalerna i Tyresö som uttalar sig har jag funderingar kring detta. Vi delar de demokratiska värderingarna och tar avstånd från Ahmadinejad till 100%, men jag har andra värderingar än öga för öga och tand för tand. Språkbruket är också främmande för mig, men det är mer en personlig sak.

Anna Steele sa...

Skulle nog tro att det är ganska tydligt personligt när det gäller religioner och mig. Det finns säkert mer än dessa rader där språkbruket är främmande för dig, vi uttrycker oss alla mycket olika.