lördag 12 juni 2010

SCB ger oppositionen hopp

SCB gjorde sina mätningar i februari och underlaget var många tusen människor och de rödgröna hade störst stöd. Efter det så har opinionsundersökningarna visat en annan bild där alliansen är störst. Jag tror att detta är vad vi får leva med nu några månader. Det finns väldigt många som svänger som vindflöjlar och allt handlar om vem som har "det bästa erbjudandet" för dagen.

Jag får en inre bild av Hötorget med försäljare som ropar till alla förbipasserande: "Köp MINA jordgubbar! De är både billigast, godast och bäst!" Det är slumpen som avgör åt vilket håll köparens klackar vänder sig. Inte bryr konsumenten sig om huruvida just den försäljaren är mest seriös, har bästa anställningsvillkor, betalar sina avgifter, köper ekologiskt och hanteringen av frukt och grönsaker, är den hygienisk och ligger det inte några omogna jordgubbar i botten som utfyllnad?

Det som avgör kan vara allt från ett extra leende från försäljaren, ett lite mer tilltalande upplagt bestånd av grönsaker och frukt, en mycket högre röst än de andras, mycket mer braskande prislappar eller att det inte var så lång kö just vid det ståndet.

Det finns dock ett viktigt psykologiskt faktum som man måste ta med i beräkningen: Segervittring ger styrka, en styrka som sprider sig och gör personer självsäkra (men de får inte bli kaxiga) och ger pondus i budskapen. Annars blir det tvärtom, det blir lite försiktigare, lite nedtonat och kanske inte lika trovärdigt. När alla som kampanjar för just sitt parti verkligen tror på sitt budskap och lyckas förmedla det så är det essentiellt.

Jag tycker verkligen att EU-valet är ett perfekt exempel på trosvisshet som inte gick över i översitteri eller att Folkpartiet var besservissrar. Vi tror så mycket på EU och det sitter så djupt i de flesta folkpartister att det inte går att bortse ifrån sanningen i budskapen.

Därför klamrar jag mig envist fast vid de senare mätningarna och tycker att det är bra att alla förstår hur viktigt det är att regeringen kan få fortsätta en mandatperiod till :-)

Veckan har varit fylld av möten med medborgare, partivänner, utskott, alliansmöte, träff om socialt frivilligarbete, en heldagskonferens (på Vår Gård i Saltsjöbaden, vilket ställe - helt fantastiskt!) en halvdagskonferens, hämtning av folkpartijackor och beställning av personvalsmaterial, medverkan till årets avslut av Kompetensstegen där personal inom äldreomsorgen läst upp sig till minst undersköterska på betald arbetstid, ett projekt jag är så stolt över. Och kampanjande i centrum. Jag har kört upp en tank så som jag farit runt.

Värsta bilresan var igår när jag skulle på Samordningsförbundet Östra Södertörns konferens i Nynäshamn. Regnet öste ner, jag var fem, tio minuter försenad och det hade bildats stora vattenansamlingar på motorvägen, ytterst obehagligt på 110-vägar.

Två veckor till, sedan en mycket lugn vecka med lite avtrappning och sedan -Almedalen!

Håll ut!

2 kommentarer:

Gertie Hammarberg Tersmeden sa...

En helt underbar liknelse med jordgubbarna - den ska jag använda mig av när jag pratar med eleverna!

Anna Steele sa...

Tack Gertie! När börjar ditt sommarlov? Hoppas allt är bra!