onsdag 16 juni 2010

Positiv psykologi

SvD har en serie om hur man blir lycklig. Konfucius hade råd om hur man blir en junzi - en idealmänniska. Den rättrådiges fem kvaliteter: Göng-respektfull, Kuan-tolerant, Xin-lojal och uppriktig, Min-klok, Hui-generös. Jag känner många människor som har flera av dessa kvaliteter, men de har inte alla. Allt går ut på att det man ger ut får man tillbaka. Junzi är uppfylld av en klar inre lycka, hon känner Vägen, Tao, alltings ordning och vet hur hon bäst ska bete sig i varje ögonblick.

Jag tvivlar på att jag personligen någonsin kommer att "bli uppfylld av en klar inre lycka" men jag vill sträva efter de fem kvaliteterna. Jag har alltid sagt att det man ger ut får man tillbaka.

Strejkande människor är inte junzi. Nu står inrikesflyget stilla. Väldigt onödigt, kan jag tycka. "Vill man bli lycklig ska man inte lägga för mycket tid på den yttre vägen och jaga pengar." Yu Dan, författare och professor.

Inga kommentarer: