onsdag 2 juni 2010

Ecodriving - intelättförAnnadriving!

Så kom då äntligen den dagen då jag skulle få prova på att få köra Ecodriving. Läraren på Tyresö trafikskola visade ett formulär som skulle fyllas i. Vi körde cirka en och en halv mil som "jag brukar köra". Sedan fick jag sitta bredvid på samma sträcka när läraren körde samtidigt som han berättade vad han gjorde. Sedan blev det min tur att prova på att köra på ett effektivt, bensinsnålt och miljömässigt bättre sätt.

Det var fascinerande. Jag kör mycket fortare än den fart som blir i Ecodriving, jag har foten på gasen mest hela tiden, jag stannar ofta helt vid rödljus (där ska man bromsa långt tidigare och sakta glida fram till rödljuset så att det kan hinna slå om till grönt utan att man behöver stanna. Totalt ego, tycker jag om jag ligger bakom en sådan förare, andra hinner inte igenom rödljuset också då. Det sa jag också till läraren. Han sa att allt detta blir en sport)

Efter lektionen när vi fyllt i formuläret "före och efter" så verkar det som att man kan konstatera att jag kan få ner bensinkonsumtionen avsevärt... Oh, Gosh!

Körde därefter in till stan och provade på att använda motorns egen kraft mycket mer, det vill säga, ta bort foten från gaspedalen mer. Det kändes konstigt och långsamt, jag swischar ju omkring i max tillåtna, nu blev det lite flegmatiskt och jag tappade fart och så hörde jag lärarens röst: Ha foten lätt på gasen för en stabil fart... Här kommer att tarvas träning! Teorin kommer först efter sommaren, det var fullbokat nu.

Jag ska verkligen försöka att ta till mig dessa praktiska lärdomar.

Inga kommentarer: