söndag 20 september 2009

Gruppledarkonferens och Alliansvalupptakt

Det var kul att träffa alla gruppledare och politiska sekreterare från hela Sverige som var närvarande på gruppledarkonferensen i helgen. Vi lyssnade på en kille från ett opinionsundersökningsföretag, vi lyssnade på LUF:s nye ordförande Adam Cwejman, vår partiledare kom och talade om budgetläget och propositionen som kommer på måndag. Barbro Westerholm kom och talade som vår nya socialpolitiska talesperson. Vi fick en god middag tillsammans med alla från landstinget som kommit för att lyssna på Jan Björklund samtidigt med oss.

Dag två började med Lotta Edholm och company som berättade om hur man arbetar i Stockholm stad med sina programarbeten vilket jag fann mycket intressant. Vi borde pröva det i Tyresö. Sist kom partisekreterare Erik Ullenhag. Avslutningsvis gick alla till den väntande bussen utom jag som hade min egen bil. Vi skulle in till Sergels torg för att samlas till Alliansens valupptakt. Där fanns flera bekanta ansikten och efter en lång väntan med live band spelandes så kom de fyra äntligen: Reinfeldt, Olofsson, Björklund och Hägglund.

Det är märkligt att stå som publik och försöka värdera dessa fyra individer med distans. Om man skulle berömma Jan så skulle han säga att man inte var opartisk. Så hur framstår de? Reinfeldt är ganska nedtonad och rätt så tråkig, även om han kan se rar ut med sina ledsna sammetsögon. Han talar med korrekthet, inte kul men är duktig.

Olofsson är för mig "tanten terrier bland de tre gubbarna" (hur lockande kan denna konstellation av fyra personer egentligen vara för unga människor?) Hon lockar till några skratt men oj så präktig hon är.

Björklund ser glad och trevlig ut, dialekten är mysig om man vill väl och lite lantisvarning om man vill illa. Han är tydlig och rolig. "Föreställ er Ohly som finansminister! Han som tycker att staten är den bästa ägaren och som vill höja alla skatter. Eller utbildningsminister: Han som varken vill ha betyg eller läxor? Eller utrikesminister: Han som inte vet skillnaden mellan diktatur och demokrati?"Björklund fortsatte: "Vi har skatt på bensin för att vi vill dämpa konsumtionen av bensin. Vi har skatt på alkohol för att vi vill dämpa konsumtionen av alkohol. Hur tänker Sahlin och company när de vill höja skatten på arbete?"
Jan fick också säga mest om ekonomin och lågkonjunkturen, folkpartiet har sett pengar till fler utbildningsplatser och till kommunerna som ytterst viktiga i dessa tider.


Hägglund ser också trevlig ut och är också rolig: "När Sahlin säger att "vi ska höja skatten!" så är det som att påven säger: Jag är katolik". Men han känns hopplöst förlorad i denna kvartett, som tillhörande ett parti som inte skulle komma in i riksdagen om det var val idag.

Jag vandrade ifrån Sergels Torg lite lätt dyster till sinnet. Det kommer att bli ett mycket kämpigt år fram till valdagen 2010. För att ha valår samtidigt som man når kulmen på en eftersläpande arbetslöshet är minst sagt att jobba i motvind. Jag tog bilen ur betalgaraget och åkte hem till Tyresö där jag chillade, helt färdig. Sedan gick vi på middag hos goda vänner, jätte gott och trevligt. Idag har jag massor jag måste göra för att komma ikapp.

Inga kommentarer: