måndag 20 juli 2009

Två filmer på bio på två dagar

I lördags gick jag, Sara och Emilie på bio och såg filmen Baksmällan. Det är en ganska galen film där man får en lite obehaglig känsla av: Vad ska komma härnäst? Vi tre verkade vara de enda som skrattade i salongen, så det kanske kan ge en bild av 1. vilken humor familjen Steele har 2. vad för slags humor filmen förmedlar...

Allt handlar om att Doug som ska gifta sig om två dagar åker på svensexa med tre polare som är väldigt olika varandra. Väl i Las Vegas där "allt" händer så försvinner Doug. Och sakta närmar sig tiden då bröllopet ska gå av stapeln.

Den andra filmen såg vi igår eftersom vi väntade in Sofia som skulle komma hem från Göteborg där hon varit på besök hos sin kille som sommarjobbar där. Det var Harry Potters Halvblodsprinsen. Jag tycker att den var en besvikelse, men det kan bero på att jag hade väntat mig mer. Någon sa att det är en "mellanfilm". Sista scenen väntar man sig nästan en "to be continued..." undertext. Alla vet att den sista boken blir filmad också och att det blir två filmer av den. Så - att arbeta med givna försäljningsframgångar gör nog att man inte kräver allt på samma sätt som när man har en risk om förlust över sig. Missförstå mig inte: Allt tekniskt är perfekt, inget är fel på skådespelare eller dekor, allt är sig likt. Men filmen lyfte helt enkelt inte denna gång.

Jag har inte läst böckerna, det har döttrarna. De har samma åsikt men kan också lägga till att många saker har ändrats i filmen och flera scener gjorts ytligare. Ja, nu var jag en riktig "partypooper" för dem som älskar Harry Potter... Sorry about that, old chap. Trösten är att de kommande filmerna nog kommer att vara outstanding!

Inga kommentarer: