söndag 5 juli 2009

Njut av blommorna

Någon jag tycker mycket om uppmanade mig att njuta av blommorna. Gick runt huset som är det enda stället på vår stora bergstomt som man kan kalla trädgård och se: Det formligen flödar över av blommor överallt! Vresrosbuskarna har nått enorma proportioner med stora mörkrosa rosor, honungsrosorna väller över och har vuxit sig höga med hundratals små ljusgula, väldoftande blomster i olika stadier av knoppande och utslaget, irisarna kommer att bli "huge" i år och jasminan har äntligen tagit sig och är stor, stark och översållad av blommor. Alla lavendelplantor jag satt flera år i rad har nu blivit stora och lutar sig över den lilla stenlagda gången jag skapade för fyra år sedan och tar över helt med väldoftande rivierapåminnelser. Jag har inte tänkt på att det är så i år.

Hur detta kan komma sig har jag ingen aning om. Perfekt kombination av kyla och värme och lagom fuktigt väder måste ju vara svaret. I alla fall tar jag till mig uppmaningen och njuter för fullt. Och vidarebefordrar den också härmed. Men varmare kunde det verkligen få vara!

Inga kommentarer: