fredag 10 juli 2009

Bio i ruskväder

Det passar bra att gå på bio när det regnar på sommaren. Stämde träff med Olle om mat och bio. Sedan köpte jag biljetter på nätet till Terminator Salvation som jag visste att Olle ville se. Valde 18.10 föreställningen på Sergel Filmstaden och så åkte vi in till city för att äta lite först. Hamnade på Sawadee som jag tyckte var mycket sympatiskt, jag åt vårrullar och Olle kyckling. Under tiden kom en hel piketbuss med poliser in och åt samtidigt. Skyltarna med varning för ficktjuvar kändes plötsligt överflödiga och det var tryggt att sitta där.

Filmen var som väntat full med spektakulära actionscener, nedtonad i färgerna och en ganska pessimistisk framtidssyn. Bitvis rolig och häftig, maskinerna som vill ta över kan te sig oerhört oövervinnerliga men samtidigt löjeväckande - de är ju trots allt bara maskiner och kan alltid överlistas av människan. Sam Worthington är en godbit som föll på målstrecket till Daniel Craigs fördel i kampen om den nye Bond. Personligen hade jag gillat Sam mer i den rollen, Craig är helt enkelt inte en Bond så som jag vill se Bond.

Jag hade hellre gått och sett någon av komedierna som nu rullar på salongerna (följde Olles val denna gång). Men en film som Terminator är onekligen en film som gör sig bäst på bio. Vänta dig inte en djup handling eller intellektuellt stimulerande dialog. Då ska man inte se en sådan här film om man har sådana förväntningar. Det är ren actionunderhållning en stund. Jag är nöjd.

Idag ska jag åter in till kommunhuset för att som ordförande skriva på. Sedan in till kansliet för att hämta möbler som ska målas för inredning i HBT-liberalers Pridetält. Senare ska jag och LM Stockholms ordförande arbeta ihop några timmar. Väntar på och längtar efter solen.

Inga kommentarer: