lördag 18 juli 2009

Blå Jungfrun

Emilie och Sara var hus- och hundvakter när vi styrde kosan mot Påskallavik. Våra vänner bor i ett fint stenhus som en gång var konsumbutik där. När vi kom fram blev vi omhändertagna på ett schangdobelt sätt. Grillmiddag och perfekt väder samma kväll bådade gott för morgondagens planerade utflykt med båt till ön Blå Jungfrun, som tidigare hette Blåkulla. Jag kommer ju bara dit vid påsktid så det skulle bli spännande att få se ön på sommaren :-)

Grannarna har en fin båt som vi packade med allehanda dryck och mat och så åkte vi. Solen sken och det var lugn på havet. Vi puttrade sakta fram och det var en mycket behaglig färd mot jungfrun som låg så långt bort men som vi stadigt närmade oss. "Vackert väder, då lyfter hon på kjolen". Ett uttryck som syftade på jungfrun och bra sikt (fint väder) för då såg man även det sluttande sidorna på ön och inte bara alla branta klippor rakt upp. Under resans gång drack vi champagne och åt jordgubbar, mumsigt. Väl framme hittade vi en vik med fina klippor där vi lade till och där åt vi härlig rökt lax, rökta och färska räkor, potatissallad och otroligt goda såser till. Samt valfri dryck. Vi hade det mycket bra. Till sist tog jag ett dopp från båten, det var tjugo grader enligt termometern men kändes väldigt mycket kallare. Det är alltid skönt att komma upp och få på sig torra kläder efter ett uppfriskande bad. Resan tillbaka var lika behaglig men kändes lite dryg, som ju alla återresor gör.

Tillbaka i Påskallavik som såg ut som en total idyll när vi kom in med båten tog sig alla till sina boenden och så duschade vi och gjorde oss iordning. Därefter tog vi buss till metropolen Oskarshamn där vi bokat bord på en restaurang. Jag fick barndomsminnen av när vi åkte in med morfar och mormor till Oskarhamn och gick på Domus konditori där de hade gräddfyllda wienerbrödskammar, åh, har aldrig ätit godare wienerbrön efter det och lär nog inte få göra det. Det pågick någon festival i stadens centrum nere vid vattnet. Massor av olika tivoliattraktioner och mycket folk med en medelålder på typ fjorton. Vi släntrade runt och kollade läget, sedan avslutade vi på pub Kråkan. Därefter en stortaxi tillbaka till Påskallavik för välbehövlig nattvila. Nästa förmiddag vände vi åter tillbaka till Tyresö. En härlig och trevlig utflykt med fina vänner.

Jag skippar första benet på seglatsen som Olle och Bosse ska göra från Göteborg till Oskarshamn. Jag älskar ju att segla men behöver frid och ro en stund. Kanske tar mig ner senare i veckan, får se hur det går att ordna praktiskt. Väldigt mycket i höst så det är inte helt lätt att slappna av. Men det måste gå. Long live serenity.